Tanker for året

 

 

 

 

Det nye året er i gang. Forbausende likt det gamle. Her sitter jeg med mitt glass med varmt limevann.

 

 

 

Formen er ikke slik helt toppers, men likevel ikke verre enn at jeg skal etter hvert ta meg en prøvedag på jobb.

Kontoret ser forbausende likt ut slik jeg forlot det, vil jeg tro.

Da jeg lukka døra før jul og gikk hjem, var tanken at jeg skulle dit i romjula.

Men denne jula ga ikke noe tid til overs.

 

I og med overgang til ny arbeidsgiver havner jeg i nye lønnskjøringer. For meg betyr dette inga lønn i januar, noe som kan høres skremmende ut.

Lønn går til regninger.

Uføregraden min går til å leve av.

Men jeg har reiseregninger å levere, så regner med dette skal gå i balanse. Vurderer om jeg skal bare trekke renter av lånet denne måneden, for å kutte noen lapper – men vil helst alt skal gå sin vante gang.

Så tenker det å ikke få lønn i januar høres verre ut enn hva det er.

Men jeg har noen oppgaver fra min gamle arbeidsplass jeg må få gjort unna. I tillegg er det meste med min nye ikke kjent.

Det vil med andre ord være en del å sette seg inn i.

Jeg vet er at jeg skal i gang med en artikkel, artikkelskriving er artig. Må avtale noen intervju nå i første del av januar og ellers lete i arkiv. Halve teksten skal være ferdig uti denne måneden.

 

Vurderer å kjøpe meg en almanakk.

 

Jeg står foran en upløyd mark, sjøl om det er denne marken jeg har pløyd. Og jeg har 15% mer arbeidstid til å utføre jobben og det er bare denne jobben jeg skal utføre.

 

 

Privat er jeg ennå mer i uoversiktlig farvann.

Tankene er diffuse.

Må så klart tilbake til mer nøkternt kosthold og redusere vekt.

Det vanlige og egentlig ikke så mye å si noe om.

Bevegelse også, absolutt mer bevegelse i det nye året.

 

 

Så har jeg en gråsone den er privat men kan også bikke næring.

Jeg har denne gården.

Jeg har et hus med stort behov for reparasjon, et hus som sannsynlig er i ferd med å bli et samtaleemne, her jeg sitter som godt voksen dame med denne eiendommen som forfaller.

Og ja…direkte glad er jeg ikke for situasjonen.

Nå hadde jeg en befaring i sommer for å finne ut økonomien i å ta ut skog. Dette har jeg ikke fått svar på.

Vi snakka en del om gården barna og samboerne i jula.

Og vi er enig om at det er en verdi, vil kunne bli en verdi all den tid det er maten vi lever av.

Det å selge sitter vel nokså langt inn, til tross for min tydelige manglende evne til å ivareta husmassen. 

 

Det må være enklere for deg å ha en enkel leilighet, sier folk.

 

Og med tanke på alder, helse og normal tankegang, ser jeg den.

Men til tross for at jeg ser ut som en nokså «normal» godt voksen dame utenpå, så er mitt indre kanskje annerledes. Det kan jeg så klart ikke vite, for jeg kjenne bare til meg sjøl.

 

Det er i alle fall virkelig mange nok ting å beskjeftige tankene med i det nye året.

 

 

Tanker foran det nye året.

Og så tror jeg på dette året, tror det vil skje mye bra. 

Uansett problematisk skissering ovenfor.

Jeg bare føler det på meg.

At dette blir et godt år.

 

 

Hva tenker du om 2023?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Oooops! Vet ikke om du får to kommentarer fra meg nå, noe gikk galt første gangen 🤔
      Jeg har ikke tenkt så mye på 2023 enda, men det blir jo et annerledes år ettersom jeg ikke skal på jobb mer. Litt rart, men samtidig veldig deilig. Om du er ute etter en almanakk, så burde du sjekke ut personligalmanakk.no. Dere kan du designe din egen personlige almanakk med innhold som er tilpasset deg, og priser er ikke så avskrekkende heller. Jeg mener jeg har bestilt det i bort i mot 10 år nå, og er så fornøyd. Ha en fortsatt fin mandag, klem 🤗

      1. Ser ut som alt gikk greit :).
        Du har et veldig spennende år foran deg, helt ny situasjon der du kan bestemme mye mer etter hva du sjøl ønsker. Høres veldig deilig ut.
        Begynte å se på kalenderen inne nettsiden…absolutt interessant.
        Takk og nydelig tirsdag til deg. Klem <3

    2. 2023 blir nok bra, sier vi…. og håper🤗 Du har gode tanker i hvert fall, så detta skal gå bra. Vi vet ikke hva som ligger foran oss, men neimen om jeg skal tenke negativt. Det hjelper å tenke positivt. Så det gjør vi. Lykke til med det du også, og godt nytt år😀🙋🏼‍♀️

      1. Faktisk tror jeg dette blir et bra år, tross alt som peker feile vei.
        Og noen ganger har en så klart et valg hvordan en velger tankene.
        Riktig godt nytt år til deg, artig du har kommet tilbake på bloggen :). <3

    3. jeg håper det blir et bra år ,min mann er nå hjemme ,pensjonist ,det gir mindre inntekt for oss også ,men det skal gå bra for vi er to ,med en er det mye ,jeg hadde villet gå for en enkel leilighet jeg også om økonomien tilot det om jeg var i din situasjon ,dere finner nok ut av det :=)

      1. Da har dere en ny og spennende tid foran dere. Regner kanskje det blir enda flere turer i bobilen :). Ja, inntekta går nok noe ned, men faktisk er det ikke så veldig mye en trenger. Økonomien min tillater nok en leilighet om jeg har solgt, men det frister fryktelig lite. Men helt klart er det et «vi» her, om ingen er interessert tenker jeg ikke bli gammel her :).

    4. Jeg håper virkelig at du får et kjempefint år!🤩🌟✨
      Når du er kommet igang på den nye arbeidsplassen og får satt deg inn i alt som er nytt, kan kanskje skuldrene senke seg litt.🤗
      Det blir spennende om du får tatt ut skog på gården din. Det skulle det være stort behov for slik det er i landet nå.🤗👍🏻
      Håper alt ordner seg til det beste til slutt.🥰

      1. Vettu, jeg tror faktisk det – at året blir bra :D.
        Egentlig er det godt at jeg må lære meg nye ting også, må være litt bevisst på slikt, tenker jeg, etter som åra går.
        Under befaringa i sommer mente han som var her at det ville være økonomi i å ta ut, men det kommer an på hvor mye. Prisene har i hvert fall vært bedre på tømmer.
        Tror uansett at det ordner seg til det beste, noen ganger vet en ikke en gang hva det er :). <3

    5. Håper du finner ut av dine utfordringer – når det gjelder hus og alt, så må du virkelig bare gjøre det du føler for! Man kan ikke selge og flytte om man ikke er klar – uansett! Jeg tror at 2023 blir et superår! Klem <3

      1. Takk, ja jeg finner ut. Dette med huset har vært et bakteppe i hvert fall de siste par åra. Og når en energimessig er ned for telling, slik som det har vært, er det straks mer utfordrende. Syns ting er mye lysere nå, og så har jeg blitt glad i området siden jeg kjøpte for 15 år siden.
        Da er vi to som tro på et superår :D. Klem <3

      1. JAA, det blir det <3
        Litt spesielt med dette med lønnen, men regnet ut at jeg skal klare meg.
        Takk, det samme til deg også. Klem <3

    6. Fra ei godt voksen dama til ei anna – gjør det DU mener er bra for deg, uansett hva andre syns du bør og ikke bør…det fungerer best i lengden 😉❤️ Håper du får et riktig godt 2023.

    7. Jeg har liksom ikke gjort opp status med 2022 enda. Når jeg har gjort det, så har jeg kanskje litt mer oversikt. Men jeg likte det med å pløye året! jeg tror jeg pløyde unna i år, så nå kan jeg kanskje harve og så! De kan det kanskje være en innhøstning etterpå! Morsom tanke. Godt du er i gang. Det med husene og alt du har der, må du selv ta stilling til hva som passer deg. Lykke til. Klemsiklem:)

      1. Ikke du heller nei, tenker det jeg også…men gruer meg nesten litt til å gå gjennom siste året.
        Og høsting, en god avling er absolutt ønskelig. Tror vi får det, både du og jeg.
        Foreløpig ønsker jeg å bo her jeg bor, så får håpe jeg høster slik at det går :D.
        Takk og lykke til med alt du er i gang med. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg