Tenner, drømmer og livet sjæl

 

 

I natt drømte jeg ville drømmer om folk, bilkjøring og det vanlige, når verden byr på nok.

 

 

 

Nå er det en enkel pause i alt. Pause i mitt eget hjem, med sola glimtvis over stueveggene. Fjella utenfor er dusa ned i et slør av sludd.

Tannlege timen er atter over.

Jeg har om dagen en serie av slike besøk. Flere tenner som har tatt dagen. Jeg går på slikt som skal ta ned immunforsvaret i kroppen min, men ikke noe av det sto på listen for å få reduksjon på tannbehandling.

Så det blir et spørsmål om tenner eller vedlikehold av hus.

Ingen artig situasjon.

Så det var nok dette drømmene speila.

 

 

I går hadde jeg et møte som jeg ikke direkte hadde sett fram mot.

Nå er møtet lagt bak. Møtet gikk bra og jobben med dette snart over.

Jeg hadde også konsultasjontime over telefon med sykehuset.

Legen fortalte at  verdiene i levra var for høye. Hvordan er det med alkoholbruken din, fikk jeg blant anna spørsmål om-.

Trur legen på svaret mitt, tenker jeg etterpå. Men uansett har det vel egentlig ikke så mye å si, så lenge jeg vet at jeg snakker sant. Uansett, det kan godt komme av medisinene. Så nå skal jeg holde opp med det det ene i to uker. Er litt usikker på om jeg fikk diagnosen i 2017 eller 2018, men i løpet av den tida har det vært ett eller annet problem.

 

Nå har jeg fri, er hjemme, ild i ovnen og te i koppen.

Jeg skal være hjemme til i morgen, da er det atter jobbedag og etterpå overnatting hos mor.

Det går greit å være der anna kvar dag. Hun likte det ikke da jeg foreslo det. I går var det en måned siden far døde. Hun syntes tida har vore lang.

Og det har den kanskje.

Godt å se hun håndterer det såpass bra. Vi vil at folka rundt oss skal ha det godt. Til tross for sorg.

 

I natt ønsker jeg meg rolige drømmer.

En har bare ett valg, håndtere utfordringene sine. Det hjelper lite å syns synd i seg sjøl. Men tannløs har jeg ikke ønske om å bli.

Må da kunne bite fra meg…

 

 

12 kommentarer
    1. jeg synes du skal ta opp spørsmålet med tannlegen din ,han /hun kan søke om å få noe av behandlingen dekket ,om tannlegen kan dokumentere att ting kan skyldes medisinbruk som er nødvendig ,det koster ikke noe å prøve ,lykke til ,så ønsker eg deg en rolig og lang søvn i natt

      1. Tannlegen har allerede søkt, men medisinene jeg tar står ikke på listen til Helsedirektoratet. Vettu, siste natt drømte jeg så godt <3<3.

      1. Noen utfordringer må en alltid regne med. Det jeg kan sjekke nå er spyttkvaliteten, men har ikke så stort håp at det blir funnet noe. Så da må en bare akseptere ståa. Tusen takk, klem <3.

    2. Jeg ville nok ha spandert ganske mye for å få beholde mine egne tenner. Kanskje til og med solgt hus og heim og leid meg et lite krypinn i stedet dersom DET var eneste løsning. Håper det snart roer seg med koroanen. Jeg har tannlege på Hamar, så jeg er ikke velkommen der nå. Ja, du må ta vare på deg sjøl. Som jeg skrev sist: Moren din må jo før eller senere venne seg til å være en del alene,( så lenge hun klarer å bo i sitt eget hjem) og da er det viktig at det skjer gradvis. Nå går det jo mot sommer, og da er det mye som er enklere. 🙂

      1. Nå er det ikke snakk om alle tennene, da har det nok stilt seg annerledes. Er under behandling, men det har vært snakk om å sette på stift og det blir for dyrt. Vi får håpe det blir åpnere dette samfunnet og at du kommer deg til tannlegen. Ser du har fine tenner. Det er godt vi går mot lysere tider. Mor greier nok å være alene etter hvert, men velger å ta det gradvis.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg