Tre grupper og tinke-tink

 

 

 

 

Jeg er i tankemodus mens sola lager gjenskinn i glassplata på det oppstripa- og ikke helt rene  bordet. For tankene… og handlingene…

 

 

 

 

Det er enkelt og greit lørdag igjen. Faktisk med nokså gode værmeldinger, til og med at temperaturen skal stige.

Uka har som vanlig vært travel med fyking og farting. I dag er det bare stille, sola med strålene sine og tankene mine. 

Jeg gledde meg til helga, til å ha ro. Ble spurt om å bli med på en tur i fjellet med overnatting og den turen gleder jeg meg til. Men måtte si nei til den denne helga. Hadde behov for at lite skal skje, meldt meg på et lite webseminar som både var i går, i dag og i morgen. Fint å gå inn i sine egne tanker, jeg er så glad i tanker og stillhet. Tenke på hvordan en tenker. Jeg trenger en opprydding i mine tanker. I det siste har de vært for tunge, kanskje er de for tunge. Jeg vil gi slipp. En kan ikke gruble over det en ikke kan påvirke.

En annen dag ramla fullt av grupper ned i feeden min på facebook. Jeg er nok ingen stor fb-bruker. Bruker helst å promotere ting som skjer i jobb og dele når noen av mine gjør ting som er ønsket delt. Tror kanskje det også kommer av at jeg skriver blogg, nok det jeg deler der. 

Men jeg meldte meg inn i tre grupper her om dagen. Den første var om fugler og heter “Småfugler og andre små i hagen. På og rundt fuglebrettet.”

Den har nitten tusen følgere. Jeg syns fugler er fascinerende. Tenker at jeg kanskje kan lære mer om hvilke fugler jeg ser hos meg.

 

Den andre gruppa heter “Vi på 60 pluss” og har over 22 000 følgere.

Den mest aktive gruppa jeg har vært borti og gir en god pekepinn over mangfoldet av oss mennesker. Også dette at man ikke nødvendigvis blir så mye klokere om alderen har gjort sine inngrep.

Herligheten, vi er bare mennesker uansett hvor mange år vi teller. Nå er vi blitt mer krønsja etter år og liv på planeten vår. Noen, faktisk mange, bruker filter. Fordi mange legger ut bilder og jeg forsto ganske raskt at her var det mye ensomhet og ønske om å finne noen. Nå er det ikke bare single der da, bare mennesker som har fylt 60, og de begynner det å bli fryktelig mange av –  har jeg hørt. Dette er nok en gruppe som kan sluke tid og gi mindre tilbake.

 

Den siste gruppen er den mest interessante, den heter «Leve uten ultraprosessert mat». Den har nesten 35 000 medlemmer. Her også får en hummer og kanari, men likevel mye jeg syns er veldig interessant. Sjøl om det er vanlige folk som er medlemmer, vil noe av det som skrives gi meg økt kunnskap. For dette med maten har blitt et felt jeg har fokus på. Jeg er i min fase, andre i sin. Jeg fikk påvist uspesifisert leddgikt for sju år siden. Hadde masse betennelser, slik som ankler og kne var både vonde og betente… og sikkert mye av de andre vondtene rundt om i kroppen. Det ble flere år med medisinering, flere typer og enda mer problem, bare andre og nye. Så da gjorde jeg slik mange gjør, begynte å forske i meg sjøl.

Nå har jeg vært uten medisin i et par år og fungerer. Og når leger sier at vi kan ikke vite om det er maten, så er jeg ikke uening – men samtidig tenker jeg mitt. I tillegg kan jeg så klart få tilbakefall. Men jeg er veldig klar over at dette er min reise og mitt løp, altså ikke behov for å predikere. Men jeg trenger påfyll av kunnskap. Og så er turen innom butikken mye enklere og faktisk billigere, fordi jeg kjøper så minimalt av mat som er prosessert. Alt slipper en så klart ikke unna. Derfor var denne gruppa fin å komme over.

 

Fugler og mennesker er også helt greit. Men dating har jeg lite tro på, folk på over seksti er for skrukkete og sære til å falle for hverandre. Det siste her var en spøk…men kanskje med litt sannhet også.

 

For å ha dette gode livet en ønsker seg, er det en del en gjerne vil ha på plass. Og så klart er kjærlighet en av de. Men å ha kjærlighet til seg sjøl tror jeg er grunnleggende viktig og en kan alltids elske. Vondter er nok noe relativt – men et akseptabelt nivå er å foretrekke, bevegelse er også enormt viktig og det som er så bra med det er at det aldri er for sent. Og så er det tankene, som så klart henger sammen med det andre, likevel er det her en kan gjøre den største jobben. Hva en tillater seg å tenke. 

 

Dette ble et langt innlegg om tankemoduset jeg er i.

Heldigvis er jeg så sliten at tankene bare må få seile lett over overflata.

Solglitteret i bordet forteller meg at jeg må ut en tur.

Etter en smak på det mislykka surdeigsbrødet jeg bakte i går, kanskje er det godt likevel…

 

Riktig god lørdag, håper du har noe du gleder deg til i dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Det hender at det kommer opp forslag om nye FB-grupper, ja. Er medlem av veldig mange grupper, men skriver sjelden noe på FB. Men jeg publiserer blogginnlegg i diverse blogg-grupper. Det gjør jeg hver dag☺️ Riktig god helg🙋🏼‍♀️

      1. Ja, jeg har også noen blogg-grupper. Har valgt meg to som jeg poster på fordi de er private. Er ikke så begeistra for å legge ut på offentlige grupper. Men inn i mellom poster jeg på min egen side, om det er noe jeg syns kan angå folk der.

    2. Mange tanker, og du har tatt tak i mye som gjelder mat og helse. Veldig bra synes jeg 🙂

      Det blir veldig mange grupper en kan være med i, som deg velger jeg også bare to private grupper for blogg. Orker ikke poste enda mer offentlig enn det bloggen allerede er. 😉

      God lørdag! Klem <3

      1. Ja, ikke sant, slik tenker jeg også, to private grupper å poste på er nok. Nå kan det hende jeg bruker litt forskjellige private grupper, men to er nok.
        Syns den gruppa om ultraprosessert er bra.
        Takk, fin onsdag til deg. Klem <3

    3. Å ha kjærlighet til seg selv er det viktigste <3 FInt skrevet.
      Fine grupper å være med i, har du meldt deg inn i – ser det ut til.
      Ta vare på deg selv og din helse 😀 klems

      1. Takk, Mette <3
        Ja, virker fine…det er en del gode grupper.
        Prøver å tenke på helsa, men har lyst til noe du praktiserer, badinga.
        Klem <3

    4. Syntes de gruppene høres fine ut. Tror du gjør lurt i å forske litt selv ift vondter. Tror mye henger sammen ift oss mennesker. Kostholdsending har visstnok hjelpet flere ift div mener de selv. 🙂 Ha en fin dag. ❤

      1. Virker som fine grupper, sjøl o den 60 pluss er litt i overkant for meg 😀
        Tror også mye henger sammen og veldig greit å lytt på seg sjøl. Ja, jeg tror vi får i oss mye «dritt» fordi noen skal tjene penger på oss.
        Takk, riktig fin dag til deg også. Håper du begynner på å blogge <3

    5. Interessante grupper. Takk for tips😊 tro om jeg skal kikke litt på 60 pluss. Hmmm . Du har forresten gjort en kjempejobb når det gjelder mat for medisin!
      Hvordan gikk det med å kutte kjøtt? Jeg fikk jo en utfordring hos min datter for over 10 år siden om å kutte kjøtt i to uker. Siden begynte jeg aldri å spise det igjen…

      1. He, he, ja kom inn på 60 pluss gruppa du også 😀
        Rart dette med mat, over tid så venner en seg til å tenke annerledes enn hva en har gjort. Gikk helt greit med å kutte kjøttet, men gjorde nok ikke som deg, jeg begynte igjen. Spiser det ikke så ofte. Men helt greit å spise vegetar og inn i mellom vegansk. Det er så mye godt å lage 🙂

    6. Mange kloke ord fra deg. Ja, vi må først bli glad i oss selv for å være god mot andre tror jeg. Fine grupper du fant da. Fugler er jo artig, og mat ikke minst. Jeg har flere i familien som lever på sånn mat og det fungerer det. Jeg lever vel nesten sånn selv, for jeg lager jo det meste fra bunnen av. Klart det blir litt annet også, men det er lurt å tenke etter hva man spiser. Det er myyyye rart i ferdigmaten. Noen av mine har kuttet helt ut brød, og andre baker sine brød selv. Hva man velger er jo opp til enhver. Når man ser at helsa blir bedre, så er det bare å fortsette, samme hva legestanden mener. Klemsiklem 🙂

      1. Takk, Randi <3
        Fugler er så fint å lære mer om. Ja, du er superflink med maten du lager. Ferdigmat holder jeg meg for det meste unna, men fikk lære her om dagen at potetmel er også ultraprosessert… Det er nok viktig å kjenne innover i seg sjøl, og så må en aldri glemme gleda oppi alt:)
        Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg