Tretten dag jul og mere til

 

 

 

Første uka i et nytt år er straks over. Jeg tok kontroll og gikk på. Men noe er ved det gamle. 

 

 

 

I fjor skriver jeg at jeg skal ta et sammendrag av året som har gått, altså 2022, men jeg har bare lest meg opp til februar.

Det samme kan jeg si i år. For året kom og tok meg.

Kanskje får jeg det likevel til i år…

Med en dag mindre å jobbe i og alt for mange timer i undertid.

 

Andre januar var jeg på plass. Og så satte jeg i gang.

Først var det planer.

Og det viser seg at planene fungerer, for jeg har en god følelse av mestring etter den første lille uka i det nye året.

Nesten slik at jeg ikke tør si det høyt -.

 

 

Første nyttårsdag ble det en gåtur. Allerede på ettermiddagen andre nyttårsdag dro jeg på styrketrening. Onsdag tok jeg den samme runden og torsdag igjen var det bassengtrening.

I går var det en dag uten fysisk aktivitet for aktiviteta sin skyld, men da arbeidsdagen var slutt kunne jeg føre inn tre timer for mye arbeidstid, er på tur til å rette opp.

 

Og så viste det seg mor ikke hadde mer opptenningsbriketter. Hun trenger mye varme, så dette var ikke bra.

Mor har fire ganger besøk av hjemmetjenesten om dagen, så etter å ha hørt med flere om de kunne hjelpe henne, ringte jeg hjemmetjenesten. De skulle prøve å få det til, fikk jeg til svar.

Etter arbeid dro jeg innom butikken, årets første butikkbesøk for å handle inn opptenn.

Korta mine er fortsatt borte fra da de kom bort i slutten av året, både sperra og bestilt de fleste opp igjen. Men jeg hadde Coop-pay, så regna med det skulle gå bra.

Det viste seg ikke gikk, Coop-pay er knytt opp mot kortet og ikke kontoen til kortet.

Jeg fikk ikke betalt.

 

Spurte om de hadde Vipps, men nei…

Heldigvis var det en av betjeninga som skjønte problemet, henta sitt og fikk betalt… så da kunne jeg Vippse henne.

Slik hadde jeg med opptenning inn døra til mora mi.

Da jeg kommer inn er det et stusselig syn som møter meg. Mor sitter nedbreid, fryser likevel, med sine røde øyner på grunn av betennelse.

 

Var med henne til lege dagen før, heldigvis var det en liten bedring på øynene.

Fra hjemmetjenesten hadde det kommet ei som bare hadde sett på ovnen, men sikkert ikke hatt kunnskap over hvordan hun skulle tenne opp en ovn.

Jeg var litt oppgitt over folk, over mankoen til å ville hjelpe. Mor brenner i ovnen hver dag, men det var tydelig ikke noen som hadde bitt seg merke i at ut av mors pipe kom det ikke røyk denne kalde fredagen. Tenker at folk kan bry seg for lite.

 

Men jeg fikk henta en dyne, lagt på en varmeflaske, tent opp i ovnen.

Oppdaga også at hun ikke hadde spist siden morgenen, så varmet opp middagen, kokt kaffe slik at både varmen og stemninga steig.

 

Da jeg var på tur hjem mange timer senere, foreslo hun at jeg kunne overnatte, men kjente at jeg måtte hjem. Sa jeg kom til å overnatte hos henne til uka.

Så satt jeg i bilen på tur hjem.

 

 

Fikk litt tid hos meg sjøl også, med lydbok. Lydboka fulgte meg nesten inn i søvnen.

 

I dag våkna jeg til trettendagsjul, som er av disse nedpakkingsdagene før jul.

Og jeg begynte å ribbe treet.

Samla julestæsj på spiseborde.

Nå må jeg hente ned kasser før det bli for mørkt.

Og så kan det være godt med en gåtur også.

 

Ønsker deg som er innom en riktig fin og god lørdag. Håper uka di har vært fin.

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Blir så trist med tanke på din mor. Min mor er også gammel, men klarer seg heldigvis selv med det meste. Ovnen MÅ tennes opp i for å holde varmen i disse dager!!! Jula har jeg ut helga her, men mandag samler jeg sammen også og sier takk for denne gang. God helg. Klemsiklem 🙂

      1. Moren din er heldig som klarer det meste. Mor greier en del, men noe er passert. Hun har varmepumpe, men har nok alltid vært varmekjær. Takk, nå nærmer vi oss en ny helg.
        Klem <3

    2. Godt nyttår Ingvild🌹god start😀.
      Ikkje greit å bli gammel og mykje ansvar å ha gamle foreldre. Heldig er Asbjørg som har deg💕.
      Du skriv godt, artig å lese👍

      1. Tusen takk og det samme til deg, Mille <3
        Hun har nesten blitt mitt barn, det er vel slik, du kjenner til det.
        Takk skal du ha <3

      1. Fikk en fin tur.
        Det jeg ser er at hjemmetjenesten gjør så godt de kan, men de er mange forskjellige som alle har sine pluss og minus.

    3. Det er jammen godt at mamman din har deg – ikke enkelt å bli gammel i Norge, dessverre 🙁 så fikk du pakka vekk jul…. håper du rakk en liten tur også da! Klem <3

      1. Tror det har blitt stusselig for henne om jeg ikke har bodd her. Vi har et ansvar og du tar ditt svært bra, til etterfølgelse, når alderdommen er der <3
        Kom meg ut 🙂

    4. Veldig flink med å trene du.
      Trist at du mistet kortet og med moren din.Bra at du gikk ordna hos henne. Er ikke så greit å være gammel og ikke får hjelp når man trenger det❤️

    5. De får ikke akkurat noen stjerne hos meg den hjemmehjelp/ sykepleie der hos dere. Jeg ville klaget, hvertfall når de går der så ofte. Da skulle i det minste du ha kunne vært trygg for henne at hun hadde det bra. Tøft for deg og å skulle følge henne opp. Håper det kan bli en bedre løsning. Nei nå får jeg komme meg opp av sofaen og gjøre litt styrketrening😀 takk for minnet meg på

      1. De gjør mye bra og alle gjør så godt de kan, tror jeg. Men de er mange forskjellige og ikke forstår jeg systemet med at de ikke har turnus på at de samme kan komme igjen hos de eldre. Akkurat det skaper en slags forvirring og resignasjon. Og de har det fryktelig travelt.
        Godt med styrketrening 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg