Uken i ett jafs

 

Det er mørkt ute, litt koselig også. Nettopp vært nede ved hovedveien, søppeltømming i morgen.

 

 

Har satt på Iggy Pop, lenge siden jeg har hørt på han. Blir satt tilbake til åttitallet.

 

Ellers er min midterste ferieuke brukt opp. Været er faktisk overraskende bra.

 

Mandagen starta med et valg, busstur til kalkgruvene på Eide eller tannlegen.

Jeg valgte det siste, greit å få unna denne timen en ikke gleder seg til.

Den gikk helt greit, og ikke minst – jeg overlevde.

 

Neste dag kjørte jeg over til Orkdal, fikk bestilt pass, møtt sønnen og flere kjente. Noe som absolutt var veldig koselig, alle møtene. Både de avtalte og de tilfeldige.

Sønnen skulle hjelpe meg med datakjøp. Det er veldig lenge jeg skulle kjøpt meg ny data.

Det endte helt vilt herlig, en gammel, våt drøm om Mac gikk i oppfyllelse. Og så ble det endelig et fotoapparat også, så gjett om jeg var lykkelig på turen hjem.

Helt jippi og hurra!!!

Men de hadde det ikke inne på lager, så må nok ta turen over nå til uka.

Nå får de små grå trena seg skikkelig, lenge siden jeg har hatt Mac og lenge siden jeg jobba med det. Spennende å se hvor mye som sitter igjen.

 

Passet kom forresten allerede før helga. Så jeg kan stikke av til varmen, sjøen og sanden.

Nå er det veldig fine meldinger til uka, ellers har jeg en del avtaler og yngste kommer hjem en tur, så passet får en fredelig start.

 

En dag tok jeg med meg foreldra mine på Kyrksæterøra. Det utspant seg en nokså komisk episode på en butikk. Når vi kommer inn, henvender betjeninga seg til meg – for såpass gamle mennesker er ikke en gruppe som hører til lengre.

Far skal ha batteri til bormaskina si, noe de ikke har. Da vil han kjøpe en maskin, skruer må han også ha, sier han. Når han har utført dette, med krokete fingrer som ikke er til å bevege, raider han sittende på rullatoren en runde i butikken.

Jeg kom til å tenke på hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant, om du har lest den boka-.  Far er helt åndsfrisk, han er bare 95 år og har en kropp som har svikta.

Betjeninga så både skremt ut og litt flirfulle. Ikke helt dagligdags kunde tror jeg.

 

Og så snakka jeg for en stund siden om å lære meg å slå med ljå. Her om dagen var jeg å fikk levert ljåen til han som skal lære meg dette. Ljåen var ikke bare uskarp, den var ellers ikke helt “frisk” heller. Den ble igjen og nå til uka skal vi avtale kursing. Kanskje jeg rekker å slå graset før høsten glefser tak i naturen.

 

På fredag hadde jeg en avtale med en kollega, om bærplukking. Mine bær har nok fløyet av sted i små mager.

Tror jeg.

Både ripsbuskene, solbær- og stikkelsbærbuskene er helt tomme.

Det ble en full bøtte og to dagers arbeid for ripsgele.

Men den ble veldig god, så jeg tok med meg smaksprøve og vaffelrøre for et besøk hos mor og far. Og jeg må si det smakte min munn svært godt, vaffel av surmelk og havregryn med ripsgele, det var nammis.

 

Det var også hyggelig å være på bærplukkerbesøk, med innlagt kaffepause og smuldrepai av rips og utsikt utover havet. Kollegaen min viste meg hvordan bruken av bokashi fungerer. Lite lukt og veldig fort ble det til jord.

Jeg må få bestilt boksene. I stedet for å kaste matavfall blir det brukt til å lage ny, god jord.

 

Ellers var jeg framme med flagget også på fredag, hadde et løp gående like utenfor stuedøra mi, Toppidrettsveka i Aure.

Avslutter med noen bilder fra den begivenheta, og så ønsker jeg en riktig fin uke.

6 kommentarer
    1. en innholdsrik ferie selv om du ikke er bortreist :=) bokachi har jeg også det får du kjøpe på plantasjen :=) en gan gravde jeg ned innholde,men reven grov det opp igjen og rota,jeg har en varmkompostbinge også,så nå tømmer jeg bokachien ned i den :=) men smart er det og vi har fått invilga reduksjon i renovasjonsavgifta ,kos deg masse med ferien din videre,vi skal prøve å få noen ekstra fridager neste uke siden mannen er passert 60 :=) da går turen til Sandnes,håper det går neste uke

      1. Så artig at du har bokhasi. Jeg vurderer en slik type med rist og tappekran. Du kombinerer kompost og avfallet altså, sikkert en god ide. Vi får ikke reduksjon i min kommune.
        Så fint med en tur til Sandnes. Yngste og jeg har snakka om en tur ett eller annet sted. Vi får se. Både tirsdag og onsdag er opptatt. Men kjempeheldig er på værfronten. Det er supert. Kos deg med dagen din 😄.

    2. Jeg fikk ikke til å svare på det øverste innlegget, men jeg elsker også Iggy Pop ♥️🤗 Deilig du har en innholdsrik ferie 🥰 og ja mørket er her, men enig i at det også er litt koselig. Klem fra meg til godeste deg ♥️

      1. Akkurat nå er det helt nydelig, mørkt, varm og sommerfølelse. Deilig. Iggy Pop er et rocke-ikon :). God klem tilbake, søte deg <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg