Utvikling


 

 

Bare for det jeg fortente det. Bare derfor.

 

 

Åpna jeg en kartong med vin og stekte meg en entrecôte i gårkveld.

For jeg hadde liksom ikke mye energi da jeg kom hjem.

Dagen i går gikk ikke som tenkt.

En uvane dager kanskje har stort sett…

 

Ble lengre på jobb enn det tanken hadde vært. For jeg ramla opp i et merkelig problem.

Kanskje er det dumt å legge ut slikt på bakgrunn av min egen alder. For det er så lett å skylde på at folk er for gamle til å forstå…

Men det gir jeg blanke i.

 

Det starta med at jeg sjekka lønnsslippen min og oppdaga jeg hadde et trekk jeg ikke skjønte.

Vi gikk bort fra fasttelefon for et drøyt halvt år tilbake.

Jeg var trekt en sum for telefonen jeg bruker på jobb.

Dette syntes jeg var veldig rart og sender en mail. Etter mange samtaler både med jobb og telefonselskap har jeg ikke kommet lengre.

Jeg brukte veldig mye tid på å finne nothing.

Det endte med at jeg skulle skrive mail til et annet selskap og de ville svaret etter to til tre dager.

 

Velkommen til framtiden. 

 

 

Når alt skal skiftes, alle system og strukturer forandres, da krever det sitt.

Jeg er glad i mange av systema og det kan hende jeg har trykka på ett eller annet i starten, for jeg var ikke kjent med dette mobiltelefonmerket. 

Men at det skal være så vanskelig å finne ut hva jeg er trukket for…

Av og til tror jeg teknikken går oss over hodet.

Når det fungerer går det snarere.

Er veldig glad i min private mobil. Den har nesten alt jeg behøver i denne verden. Men bare nesten.

 

Når ting ikke fungerer da blir det problematisk.

I tillegg er den menneskelige ressurs skåret inn til beinet, så når man prøver å få hjelp ser man musklene rundt neseroten strammer seg og en kan observer nervøse rykninger over det ene øyebrynet.

 

Fortsatt er jeg ikke i mot framskritt og utvikling. Jeg liker mye av det som har skjedd og skjer, det som gjør liva enklere og mer oversiktlig.

Bare en husker alle kodene.

Men det rushes  veldig raskt framover.

 

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay

 

Tenker på de eldre menneska, mange av de er avsondra fra å klare seg sjøl. De trenger hjelp der de har hatt evne til å klare seg før, før alt ble forandra.

Egentlig er de umyndiggjort slik samfunnet har blitt.

Faktisk er det også mennesker i min egen aldersgruppe og yngre, som har problemer med å finne fram. Finne ut av alt de bør vite.

 

Etter hvert vil nok folk bli fortrolig med dette og sikkert også de raske skifta.

Men alt dette sliter nok mer på menneskene enn vi kanskje i dag skjønner. Menneskene biter kjakene sammen, strammer muskulatur og gyver på.

Til de faller ut.

Utslitte.

 

Tror kanskje ikke jeg vil påsta at vi lever i et veldig modent samfunn, slik sett.

Men tror på framtida. 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Føles ut som at vi e i en evig runddans, bare i ulike forma og uttrykk. Og føle med dæ angående teknologien, heng ikke med tilstrekkelig sjøl.

        1. Itj go orddag :). Hellj va itj go denj dagen. Mått flir da du skreiv som du gjor på Insta, du skjønne d kunnj ha æn hælt annja betydning. Men kanskje d itj bli bruka slik i dag :D.

          1. Ja no tru æ du må forklar, for æ skjønne ikke ka du referere te en gang med at «det ikke bli bruka slik i dag» 😅

        2. Tru både du å æ handtere teknologien rimeli bra, men d e så mang systema for å finnj ut nå enkelt. Det syns æ e frøkteli domt.

    2. Nei du er innom veldig mye i innlegget. Det som var science fiction i mine yngre dager, begynner snart å bli gammel virkelighet. 🤗

      1. Ha, ha, ja, det er kanskje det. Men dumt når det går for fort fram. Blir nesten som i riktig gamle dager da mange ikke kunne lese. Nå er det mange som ikke behersker teknikken det er lagt opp til for å fungere i et samfunn.

    3. dette er ikke greit ,att du ikke kan få svar på hva du er trekt for ,det burde være mulig ,nei det er ikke bare bare å bli eldre når teknologien springer fortere enn vi greier å følge med

      1. Skal nok finne ut av regninga mi, men syns det er unødvendig at det må om så mange instanser. Et enkelt spørsmål liksom. Når eldre ikke greier å betjene f.eks regninger, eller nå fra dit dem vil i vår chatte-verden, så må de ha andre til å hjelpe seg.

    4. Godt du unte deg vin og god mat etter alt.
      Og du har så evig rett, det rushes altfor fort for meg, føler jeg ikke henger med på annet enn det som er strengt tatt nødvendig, og synes synd på mange av de eldre som bare har lagt inn årene med all teknologien som man må forholde seg til…

    5. Moderne teknologi av og til kan slite hver og ens hjerne, inkludert meg. Det er så mye jeg har lyst å lære som å laste video fra youtube i bloggen, men jeg får ikke det til. Kos deg med dagen:)

      1. Ja, vi lever en veldig teknisk verden. YouTube laster du ned med å kopiere linken du vil legge ut inne på YouTube og legge inn i en rubrikk du får opp når du trykker på YouTube-knappen der du skriver innlegg. Jeg bruker å laste der det står “singel video”.

    6. Ja det er ikke enkelt…. ser på min mor på 83 år som må akseptere alt…. hun kommer ikke inn i banken nesten…. hun er ikke på nettbank… det er et problem i seg selv…
      Men det går seg sakte til for oss alle 🙂
      Kjedelig med slike ting man på en måte ikke finner ut av….. det gnager litt ekstra det….

      1. En vil gjerne ha svar der og da, men skal finne det svaret på regninga :).
        Mor mi lener seg mot meg, på alt som må ordnes av “papirarbeid”. Og det har vært mye etter far døde, både møter og telefoner, for å få på plass. Overgangen fra fasttelefon for henne ble problematisk, hun føler seg utrygg. Og det er mange som har det slik. Når vi greier slik nogenlunde å henge med tror jeg det skal gå bra for oss, om det ikke igjen blir et helt anna system som skal trøkkes inn. 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg