Vann og fødselsdag

 

 

 

En dag på skinner og kveld med minner. Og så er jeg skikkelig trøtt.

 

 

 

Faktisk våkna jeg tidligere enn trodd, for ble hengende foran tv-skjermen for å se ferdig en serie, White Lotus.

 

Da jeg sto opp var jeg i gang med dagens planen. Jeg tok på meg støvlene for et besøk opp til brønnen.

På søndag hadde naboer vært oppe og fått vannet til å renne gjennom den opptinte slangen.

 

Skogen var så grå.

Lite farge nå.

Men noe av mosen var fargerik. Rød mose borga for friskt vann, sa sønnen min i helga.

Og så lå brønnen der.

Det pulsa vann nede ved bakken, var betongen ødelagt der ned mot jorda…

I hvert fall kom det vann ut av slangen.

Jeg fikk dratt det tunge lokket av og kummen var nesten full, så slik så alt greit.

Det skulle være et vannuttak til, derfor tok jeg turen langs elva et stykke, for å se om jeg fant det.

Det gjorde jeg ikke.

Det er vått i marka, mildværet har tint isen som lå her før helga, men likevel var bakken fortsatt litt frossen, så greit å gå.

En nedrast høybu, minner fra en svunnen tid.

Og så var det ned den siste bratte bakken.

Jeg kom godt over minimumskravet for mengde skritt jeg har bestemt meg daglig for.

Veldig godt fornøyd med det.

 

 

Fikk tatt en dusj etter turen, for en luksus det er å dusje etter en ikke har hatt mulighet.

Var bedt i fødselsdag til en tanteunge, som hadde kommet hjem fra der hun bor.

Skulle først innom for å hente mor og vi var der ett minutt over tiden. Så mye mer presis kan en ikke være, bare 60 sekunder.

 

Hva skal vi spise, spurte jeg til mor på tur dit.

Kaker, svarte hun.

 

Og jeg ble direkte sur, for nå var jeg sulten. Rakk bare et eple og et stort glass vann da jeg kom hjem etter turen, så der og da frista søtt lite.

 

Da vi kommer inn døra kjente jeg det lukte middag. Må si at akkurat da ble jeg veldig blid og kjente lykkefølelsen komme.

 

Dere rekker akkurat å se sola, sa søstera mi.

 

Og jeg fikk tatt et bilde med mor, datter og sol…alle flyktige og i fart for de har sine ting å gjøre.

 

Men så kunne vi sette oss til og vi få servert betasuppe og pannekaker med bacon og blåbær til.

Jeg var salig, mat er virkelig godt.

Fortalte hva mor hadde sagt, så de skjønte jeg satte skikkelig pris på maten.

Og pannekaker spiser jeg ikke ofte. Etterpå ble det krumkaker med moltekrem og Islandsk festkake, så sulten forsvant virkelig.

Vi hadde det hyggelig.

 

Kjørte mor hjem igjen, det var ikke så varmt inne hos henne.

Fikk satt opp varmepumpa og henta opp mer ved.

 

 

Så slik har dagen gått på skinner og nå er dagen oppbruka for min del.

I kveld kommer jeg meg til sengs i det som blir kaller ‘rett tid’. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Godt med lyse minner i en mørk november… så bra at dagen gikk på skinner, men det brønnvannet, visste ikke at det var slikt igjen noen steder for du bor vel ikke helt ute i ødemarken🤔

      1. Av og til tror jeg at jeg bor i ødemarka :). Det kommunale vannet er ikke trukket helt inn i fjorden jeg bor i. For noen år siden skrev vi brev til kommunen, men det ble avvist og ingen av oss har hatt tid/kapasitet til å ta det opp. Så inn til videre er det slik det har vært i generasjonene før.

    2. Jeg bare elsker den serien WHITE LOTUS både sesong EN og TO!!!!

      En fin dag der du heldigvis fikk middag! Mat må man ha. Koselig å samlet i selskap. Fin tur fikk du ute i naturen også 🙂 Lag deg en fin tirsdag 🙂

      1. Det skal visst komme en 3. sesong. Så enig, den er så vakker, spesiell, musikken og alt<3
        Mat må vi ha 😀 og i dag er en ny dag.
        Takk og nydelig dag til deg, Mette.

    3. Jeg kommer meg alltid til sengs til rett tid, men i det siste har jeg vært oppe til rett tid også… Våkner for tidlig, og sovner ikke igjen. Blir gående som en zombie utover dagen. Må tro sovehjertet begynner å virke bedre igjen snart! En dusj gjør så godt, så godt. Fint at du har vann igjen. Får håpe problemer med brønnen ordner seg. Ikke så praktisk med vannproblemer, og spesielt nå som vinteren nærmer seg. Pannekaker med bacon til høres godt ut, og jeg tror det er minst ti år siden sist jeg spiste det… 😀

      1. Kanskje du skal lage deg pannekake en dag, det smakte 🙂
        Tror det var i fjor høst vi sist hadde problemer med brønnen, så satser på at det går bra. Barfrost er egentlig verst. Og dusj gjør absolutt godt.
        Satte meg akkurat opp en søvnplan, for søvn er viktig. Veldig kjedelig å våkne for tidlig, så håper også at sovehjertet ditt blir bedre – men kan tenke meg du har en del tanker om dagen. God klem til deg <3

    4. Barfrost er vel verst, ja. Magen min krangler litt når den får gode ting som pannekaker, og akkurat nå er det ikke tida for å overprøve, hihi 😀 Jeg har sovet dårlig etter etter at jeg sluttet med Sarotex (forebyggende mot migrene) for ca tre uker siden, så det er noe der… Kreften visste jeg ikke om før forrige mandag, og nå er den heldigvis borte uansett. 🙂 Klemmer fra Trondheim 💕

      1. Alt til sin tid, er det vel noe som heter 🙂
        Har lest overskriftene, men skal innom for å lese hos deg. Bra du kom inn så fort.
        Håper du finner ut av det med migrenen, det å slite med slit i tillegg, blir mye. Stor klem til deg <3

    5. Brønnvann kan være en utfordring……! Mye vann rundtomkring hos deg også ser jeg! Så flott bevertning i bursdagen – pannekaker er deilig, det vil jeg ha en dag snart! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg