Veien fram til en liste

 

 

Jeg skal skrive et veldig seriøst innlegg samtidig som jeg lytter inn i meg sjøl.

 

 

 

Har du skrevet deg bucket-liste noen gang, det er mellomste som spør.

 

Jeg har nok aldri gjort det, og kommer sannsynlig heller ikke til å gjøre det.

 

Har du, spør jeg.

 

Hun svarte at hun hadde gjort det som yngre.

Og det er kanskje det jeg tenker, at en gjør slikt når en er yngre.

Men jeg har hatt sterke ønsker.

Husker da jeg våkna etter en natt, med en drøm friskt i minnet.

Ser for meg interiøret der jeg bodde når jeg tenker på drømmen, jeg befinner meg i turkist vann og en dykker som svømmer oppover i vannet.

Det ga meg en intens lyst til å dykke.

Til å ta sertifikat.

 

Et par år senere, jeg var flytta til Oslo, meldte jeg meg på dykkerkurs.

Husker første sjødykket fra Dyna fyr. Jeg svømte nedover og så ingen ting foran meg, før jeg duska mot bunnen.

Det ble ikke så mange dykk. Økonomien som student var ikke slik at jeg kunne kjøpe meg drakt.

 

 

Jeg hadde også den intense drømmen om å komme inn på utdanninga jeg kom inn på, og hva den skulle føre til.

Husker ennå glimt fra opptaksprøven, tegningene jeg måtte sende.

I starten var drømmen å flytte videre til en motehovedstad, men etter å ha vært der noen ganger på besøk gikk drømmen over.

Jeg jobba med klær i noen år, men tror nok ikke jeg tok meg sjøl og det jeg gjorde seriøst nok.

Fikk til en motevisning og det var fantastisk følelse å stå å slippe inn modell etter modell.

Nå var jeg aldri supervenner med symaskina og ingen god håndverker.

Det var det kreative, det å skape.

 

 

Tror nok at det at jeg ikke tok meg sjøl nok på alvor og forståelse av tid, gjorde at alt forsvann lett i den turbulensen som oppsto rundt å skape et familieliv.  

For på kort tid hadde jeg flytta, gifta meg, ingen jobb og mista barn. I tillegg mista han jeg gifta meg med sin jobb.

Man blir slik passe satt ut, ikke minst følelsesmessig.

Og underveis i åra som kom ble ikke jeg den som ble viktigst. For da barna kom ble de som betydde. De gikk foran alt.

Det var stor arbeidsledighet oppover på 90-tallet, så det å få seg jobb var ikke enkelt – men fikk oppleve samfunnets løsning på denne økonomiske opprettelsen. Noe som gjorde at jeg krympa, fikk på en måte en knekk. Kan i dag si at det var utnyttelse av mennesker i vanskelige situasjoner. Der arbeidsgivere fikk tilgang på billig arbeidskraft. Og holdninga til dem som ikke havna i dette uføret var at det var ‘annenrangs’ mennesker som hadde havna i arbeidsledighet, «de som ikke ville».

Det var ikke godt å oppleve disse holdningene, jeg hadde alltid villet. Stått på.

Så gjorde det i den situasjonen her også og fikk tilbud om en prosjektstilling, men på det tidspunktet var jeg på nytt blitt gravid. Med prevensjon.

 

Livet fortsatte med sine utfordringer og barna var det aller viktigst. De skulle ha det bra.

Da eldstemann begynte å bli vel nysgjerrig på verden i rundt seg ble det flytting fra byen. Senere viste det seg at syndrom var en del av bildet. Prøvde å unngå stigmatisering, men opplevde at både jeg sjøl og omverda hadde for liten kunnskap. Og så kom noen skikkelige turbulente år, der en så at alt kunne gå riktig gale. Der jeg også skjønte at jeg måtte avslutte ekteskapet. Og det er ikke et lett valg.

Til slutt valget med å flytta hit jeg gjorde, der jeg måtte leve i veldig stor usikkerhet. Hvordan dette kom til å gå.

 

Noen bucket-liste var det ikke plass til. Hadde nok med å løse det som livet bød fram.

Det handla fortsatt ikke om meg.

Og jeg hadde jobb. En jobb jeg egentlig ikke hadde bakgrunn for. 

Hodet mitt begynte å stoppe og fungere.

Å huske.

Ta med seg lærdom.

Og så begynte helsa å svikte.

 

 

I dag, med voksne barn der de som ble født til livet, lever, ser jeg det.

Jeg har laget meg for liten plass i mitt eget liv.

 

 

For hva er det jeg vil, ikke som ‘dette må jeg oppleve før jeg dør’.

Jo, jeg har et ønske å komme meg opp på toppen av Gudfjelløya, som var en samisk offerplass.

Men hva jeg vil, hva jeg har lyst til…

Det er så grundig avlært etter disse åra.

 

Kan du ikke sette opp en liste da, du må gjøre det, sier mellomst.

 

 

Jo, jeg kan prøve.

For hva er det jeg vil ut fra det rommet jeg har til rådighet.

Hva er viktig for meg?

Fortsatt har jeg ansvar for andre.

Men hva ønsker jeg og hva vil være godt for meg i mitt liv.

 

 

Så jeg lover, men hvordan vil lista mi se ut, tro.

Den må bli slik omtrentlig:

  • Tid til å skrive mer
  • Tegne
  • Male
  • Øke den fysiske aktiviteten
  • Meditere
  • Besøke Gudfjelløya
  • Bruke naturen mer
  • Bli mer sosial

 

Så jeg fikk satt den opp, etter et dypdykk uten oksygen, i fortida.

Alle har vi hatt våre liv.

Noen verre, noen virkelig ille.

Mitt liv har kostet, men er likevel en solskinsreise på mange måter.

Men jeg bør kjenne på hva jeg vil. For akkurat det er viktig. Både for et godt liv for meg sjøl og for å gi andre det jeg kan gi.

 

 

Er du flink til å gjøre det som er godt for deg?

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Du så tøff du er som har dykket. Det må være en fantastisk opplevelse å få se det vakre i havbunnen med egne øyne. Selv er jeg livredd det som er under sjøen, antakelig fordi jeg ikke vet hva som befinner seg under der.

      Har skrevet bucketliste, men jeg har feiget ut når det nesten har kommet til den dagen jeg skulle ha gjort det. Redselen innhenter meg på en mange ting kjenner jeg.

      Synes din liste ser kjempeflott og kreativ ut 😊

      Ønsker deg en superfin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Var dumt jeg ikke fikk gjort såpass med dykk at jeg fikk opprettholde sertifikatet.
        Er nok viktig å finne ting som ligger innen ens komfortsone, tror jeg – om en ikke ønsker å utfordre seg.
        Jeg bør nok gi meg mer tid til kreativitet da det handler om den mennesketypen jeg er 🙂
        Takk, håper du har en fin helg.
        Klem <3

    2. Det er livets realiteter du beskriver her.
      Livet blir sjelden slik vi tenker som barn og unge. Drømmer om både det ene og det andre smuldrer opp i livet selv.
      Ting skjer, valg vi tar og ikke tar…
      Noen bucketlist har jeg ikke, men å være frisk, og kjenne meg fri på alle vis, drømmer jeg om ❤️

      1. Tror ikke jeg hadde så mye tanker om hvordan livet skulle bli, jeg hadde ønske om å komme inn på SHKS og tredje gangen jeg søkte kom jeg inn. Men livet er levd, så sitter ikke i dag med tanker om at det skulle vært slik eller slik…og så lever jeg ennå :). Nå er det min tur igjen.
        Skjønner godt det du drømmer om, å kunne ha helse og eie kroppen sin – det er nok noe av det viktigste.
        Klem <3

    3. Ja livet skjer på godt og vondt. Jeg er blitt flinkere til å gjøre det som er bra for meg, men langt fra flink nok.
      Jeg har en såkalt “hundre-liste” som jeg begynte på for mange, mange år siden. Fyller i nye ønsker og mål etter hvert som jeg endrer meg. Eksempelvis står det ting som “ta et tegne og male-kurs, tatovere meg, klare å jogge en kilometer, klare å sykle ei mil, selge minst ETT fotografi, slanke meg og hoppe i fallskjerm” på den. Hoppe i fallskjerm har jeg enda til gode å gjøre – og det er vel heller tvilsom om jeg får gjort det, hehe Men lista blir nok å følge meg livet ut. ☺️

      1. Ble ganske overraska da jeg så jeg ikke hadde svart, så nesten to uker på etterskudd svarer jeg; Spennende med «hundre-lista». Kanskje jeg skal føre mer inn i lista mi jeg også :).

    4. Da jeg var yngre pleide å lage en liste 1 januar over ting jeg ønsket å gjøre det året, og det var vel en bucketlist selv om jeg ikke den gangen hadde hørt ordet. Jeg har sluttet med det, for tingene jeg skrev opp var ikke alltid gjennomførbare. For noen dager siden ble jeg litt inspirert av bloggvenninne Helene, som hadde skrevet en liste over ting å gjøre i sommer som ikke kostet så mye. Jeg har begynt, men ikke skrevet den ferdig enda. Ønsker deg en fortsatt fin søndag, klems 🤗

      1. Den lista til Helene har jeg ikke sett, må scrolle meg tilbake :). Jeg greier ikke helt å følge med, ikke en gang mine innlegg. Nyttårsønsker var nok en greie ja, husker en nyttårsaften bestemte jeg meg for å finne mannen jeg skulle gifte meg med – siden det året ombestemte jeg meg, men da var det for sent, ha, ha. For ikke så mange år siden bestemte jeg meg for å skifte retning noen få grader, det ønsket har fungert bra. Riktig fin dag til deg <3

    5. Takk for at jeg fikk være med på et dypdykk i livet ditt gjennom dine tanker 🥰 Jeg har aldri laget en slik bucket list, men har gjort mye av det jeg har hatt lyst til. Det er fortsatt mye jeg kunne tenkt meg å gjøre, men om det ikke skjer, er det også greit. 🙂 Lister over hva jeg må huske å gjøre, derimot, lager jeg stadig vekk 😀

    6. For et fint innlegg med mye til ettertanke <3 Et både sterkt og ærlig og fint innlegg som jeg kjenner meg igjen i til tider 🙂
      Som hos deg, har mitt liv kostet meg. Ingen solskinnsreise…. men man blir sterk <3 Egentlig uten å ville det…

      Tusen takk BforB – for din ærlighet <3 klems

      1. Tror at når livet skjer annerledes enn hva en på en måte så for seg, skjer det noe på det mentale plan. Blir også litt slik at en ofte trives best sammen med de som har en utvida erfaring…på en måte. Takk, tror mange av oss her inne er ærlig, om vi ikke skriver om alt. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg