Vind-fullt vær

 

 

 

Det suser utenfor, det har vært stille noen timer. Nå kommer neste omgang.

 

 

 

 

Jeg hadde bestemt meg for å kjøre hjemmefra klokka tre.

Da ville vinden til å bygge seg opp, var det meldt.

Gikk lyset måtte moren min slippe å være aleine.

 

Meldingene sa hele 50 m/s i kast på YR, hos henne. Det ville det være orkan i kasta, ellers var sterk kuling.

Vinden ville komme fra retningen bak huset, der det går bratt opp til fjellet. Så sannsynlig ville vinden treffe bakom fjellet.

Men lyset kunne altså gå.

 

Så jeg tok med meg pikk og pakk og kjørte.

Broene var skumlest å kjøre over.

 

Jeg bor i en kommune med mange broer.

For å komme til mor måtte jeg over tre av dem.

Snøen dreiv vertikalt i god fart, men jeg kom meg helt fram uten utfordring. Men da braka været løst også, snø, vind, skikkelig kav. Så det var akkurat i rett tid.

 

Resten av kvelden har gått rolig, vinden hørtes, men vi kjente den ikke noe nevneverdig.

Det dundra i vei med lyn og torden en periode og lyset blinka en del, uten at det gikk.

 

Nå er talglys og fyrstikker satt fram.

Vi har spist rakfisk med tilbehør, drukket øl og akevitt til.

 

 

På ovnen ble det fyrt kraftig, om lyset gikk skulle ikke vi fryse.

Det ble badstue.  

 

Vi har hatt en veldig fin og hyggelig kveld.

En kveld som ble natt før vi la oss.

 

 

Nå hører jeg vinden bygger seg opp igjen, utenfor rommet mitt.

 

 

 

 

 

18 kommentarer

Siste innlegg