Bøker og betennelse

 

 

 

 

Bøker om de bare er en lydbok, er noe jeg trenger. Plutselig åpner den verden seg som du har loffa rundt i utkanten av en stund.

 

 

 

 

Eller…

Mer riktig blir en lei inn i mellom.

Av fokuset.

Når alt skjer og ikke slikt en ønsker. Da blir en lei.

Og det må en ha lov til.

 

 

I går ble jeg ferdig med 80-tallet av Ketil Bjørnstad. Jeg er ferdig med 60-tallet og 70-tallet hans tidligere. Nå får neste tiår vente. Så jeg leite etter en ny bok, ny lydbok.

Kjente jeg ikke orka skjønnlitterært, vurderte både Lars Mytting og Jon Fosse. Sistnevnte har jeg ikke lest noe av og tenkte at det vil jeg etter han fikk Nobelprisen i litteratur.

Historisk var jeg innom både vikinger og menneskets tilblivelse. Tenkte også på numerologi eller tarot. Fant bare engelsk litteratur og det orka jeg ikke gi meg i kast med.

 

Men så…

 

Helserevolusjonen av vitenskapsjournalist Maria Borelius dukka opp, og den var riktig å gå i gang med.

Den handla om betennelser, inflammasjon og kom ut 2020.

 

 

Følelsen av å stramme opp et reisverk kjenner jeg dukker opp, en justering, når jeg begynner å «lese”.

For det jeg hittil har møtt på i boka er mye av det jeg prøver på. Men slik som sukkerinntak har sklidd mer ut, har både lys sjokolade i hus og har spist sveler i det siste.

Verstingen; sukker.

Legger merke til at når det er for mye og mangt i denne tilværelsen min, kan jeg bli desperat usunn. Mister noe av kontrollen, som jevnt over er nokså bra.

Er nok en følelse av at nå ‘dør’ jeg, alt er så ille, jeg må pakke innpå med feit og søt MAT!

For å OVERLEVE.

 

Slik blir det når jeg opplever for mye som peker i feil retning;

  • hus og fugler som det siste-,
  • sykemelding sammen med alderen…hva med yrkeslivet,
  • økonomien som absolutt er påvirka av kostnader og renter – slik at jeg er redd jeg har fått et negativt budsjett å klare meg med,
  • energien som tar fra meg evnen til å fungere sammen med denne dumme u-helsa.

 

Har du vondt, sa mor i går.

 

Jeg har lenge hatt startproblemer med ett eller anna i hoftene. Jeg ruller meg avgårde i oppstarten, bikker. I helga da jeg ikke en gang greidde å holde tannkosten min, fingrene var rett og slett ikke til bruk, å gripe var bare skikkelig vondt. Og ryggen som heller ikke er venner om dagen.

Når en legger sammen dette, med noen menter over, da går det også på humøret løst.

Da kommer spørsmålet; er jeg bare å kaste i boss?

 

 

Så lydboka var nok vitaminpillen jeg trengte.

Ser igjennom det en bør spise og det en ikke bør spise.

Jeg er faktisk tett oppunder, bare noen justeringer.

 

 

Nå lager jeg det meste av maten fra grunnen, det skjer nesten aldri jeg kjøper ferdig middager – men jeg kjøper buljong.  

Prøver å handle økologisk, når det finnes.

Har mye av matvarene både i kosthold og kjøleskap.

Ser at jeg kan øke inntak av bær. Kutte ned noe smør, sjøl om det smøret som er anbefalt ut fra Keto-tanken er det jeg bruke, Rørossmør.

Har nesten aldri kjøpt lettprodukter og har hørt ved flere anledninger at det ikke er heldig for kroppen.

Prøver også å lage pålegg, men kjøper hvit godt lagret hvitost.

 

 

Men det er alltid noe en kan strammes opp.

Lydboka er jeg bare så glad for dukka opp.

Ingefær er noen av de produkter som blir anbefalt, en shot i starten av dagen er anbefalt.

Nå har jeg allerede laget meg en shot med ingefær og sitron, tok også oppi litt helpepper også, for det ville hjelpe på opptaket av stoffet en trenger. 

Tenker å fortsette med en smoothie med bær og yoghurt. Skal lage meg noe som er fermatert. Mat som er bra for tarmer. Drikker nesten daglig et glass kefir. 

 

Tenker også på jula, den vil nok innholde mye av mat som ikke er av det gode. Men får tenke at jeg øver meg mer bevisst fram til den. Så er det skikkelig fokus igjen etterpå.

 

Det blir så spennende om jeg får bort mer av vondtene jeg har kjent i det siste, spent på om humøret vil bli påvirka. Alderen kan jeg ikke gjøre noe med, men fokuset kan jeg gjøre masse med. Fugler og hus blir kanskje også et lettere problem.

Faktisk har jeg ikke hørt noen pikkende fugl i dag. (Men før innlegget ble klar til å postes, hørte jeg den forbaska…)

 

 

Takk og lov for at jeg kom over denne boka.

Den var nok på sin plass.

Og det er så klart ikke bare maten som må til.

 

 

Er du veldig opptatt av kosthold, tanker og bevegelse?

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Det er supert med fokus på kosthold uansett, og spesielt om man sliter med helsa! Jeg har lært mye om kosthold de siste årene, men så sklir det ut, og jeg begynner å lure meg selv igjen… Da må jeg plukke opp restene og ta vare på meg selv igjen. Håper du merker bedringer etter hvert! 😀

      1. Ja, jeg har merket stor bedring, mener det er grunnen for at jeg ikke bruker medisin. Sjøl om det er mange år siden jeg starta å endre fokus, så tror jeg de fleste av oss er slik som du også sier, at det blir tilbakefall. Så nå skal fokuset på plass, for det lugger nokså mye om dagen.

    2. Det er en sammenheng mellom godt kosthold og vondter i kroppen. Jeg prøver å tenke på det, men er ikke alltid like flink dessverre. Jula og all den fete maten og godsakene gjør ikke kroppen min noe godt, men jeg tror ikke jeg kan unnvære det heller 🤔 Lydbok er en fin ting, og noe jeg bruker ofte når jeg ikke klarer å samle tankene rundt en fysisk bok. Ønsker deg en fin torsdag, klem 🤗

      1. Jula tenker jeg også å la det stå til. Tror på sammenhengen kost/helse, men spør en lege han vrir seg bort fra å mene det er sammenheng.
        Det er også derfor jeg bruker lydbok, for ofte jeg ikke greie å konsentrere meg om å lese.
        Takk, håper søndagen din er fin. Klem<3

    3. Lydbok er veldig kjekt. Når det gjelder mye tanker på kosthold og andre ting, så grubler jeg ikke så mye over det. Vi spiser stort sett ren mat, dvs fisk, elgkjøtt fra lokalt jegere, men kjøper også ferdiglagd mat. Som fiskekaker, fiskepudding m.m.
      Sikkert en del vi kunne gjort i matveien, men jeg har alltid tenkt; alt med måte, og så langt så er det det som fungerer best for meg, og oss. Og at vi ikke spiser ofte tung fordøyelig mat, og for mye sukker. Og ihvertfall ikke middag sent, det er drepen for oss. Da ødelegger vi nattesøvn, og flere dager med ubehag og dårlige kropper.
      Vi er ganske like vi i matveien, (heldigvis) så det går stort sett bra. Men kanskje vondter i kroppen ville bedres om vi spiste enda mindre ferdiglagd og sukker… 😉

      Ønsker deg en god dag, og håper det stopper med uventa ting for deg nå. God klem <3

      1. Takk, det håper jeg også. Det har holdt med alt det uforutsette.
        Det er verre å få til kostholdsendringer når en er flere i et hushold. Og tror også vi alle reagerer forskjellig på det vi spiser og omgir oss med. Jeg mener jeg merker forskjell de periodene jeg er nokså konsekvent, men det ekstreme ligger ikke helt til for meg. Likevel opplever jeg matvarehandelen mye enklere, det er så mange produkt som er blitt ikke-eksisterende. Klem<3

    4. Det høres ut som en spennende bok! jeg er veldig opptatt av kosthold og bevegelse – og har blitt mer opptatt av tankevirus i det siste…! Har du testa ut appen tankevirus? Spennende syns jeg! Klem <3

      1. Den appen må jeg sjekke ut<3
        Tror at tanker påvirker oss i mye større grad enn jeg har tenkt tidligere. Alt dette, måtene vi lever og reagerer på. Veldig spennende. Klem <3

    5. Ja det er jeg. Jeg har lagt om kostholdet og vet helse effektene av det. Så blir jeg bedre og da kan det skli ut med lettvinte løsninger. Er det unntaket, går det bra. Nå er jeg heit ute sv balanse og må innføre riktige rutiner igjen, også for mat. Økologisk, ubearbeidet og uraffinert, laget fra bunnen. Lavkarbo i perioder. Mye tilskudd i form av urter❤️ Boka er godt kjent. Likeså er Berit Nordstrand og hennes ernærings regime. Klem til deg og dage din!

      1. Berit Nordstrand har jeg noen bøker av, likeså Gry Hammer og Audun Myskja er også en spennende forfatter med mye jeg tror på. Maria Borelius hadde jeg ikke hørt om. Tror det du beskriver om at en mister oppmerksomheta når en er i bedre form er allmenngyldig. Så jeg må også ta tak nå. Egentlig er dette veldig spennende, syns jeg. Tusen takk, klemmer tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg