Det er godt

 

 

 

 

Å stå opp til en helt fri dag er noe som er ekstra godt etter en travel uke. Dagen er min og dagen er fin. Av erfaring vet jeg den vil bli for kort.

 

 

 

 

 

For det er så mye jeg vil.

Ønsker å putte alt for mye inn i dagen.

Men jeg skal være glad for det som blir.

 

 

 

 

Tankene tenker, ikke bare nå – men alltid;

Det er krig, tid, alder, økonomi, kjærlighet, de nærmeste, framtid…

Det er sterke tanker.

Jeg ler og gråter.

 

 

Og jeg må ta tak i alt det jeg slapp taket i.

Slapp taket i for to måneder siden.

 

 

I tillegg må jeg dysse ned tankene, tror det er bra om meditasjonen får en plass i dagene mine. Meditasjon må en øve på. Øve på stillhet.

Hodet, tankene, hjernen…er noe av det mest spennende med oss mennesker. For der skaper vi livet vårt. Hvordan vi ser på alt, hva vi tror på, hva vi mener er riktig og galt, hvordan vi ser på oss sjøl. Hva vi tillater oss.

Se mot lyset eller se mot mørket -.

I meditasjonen kan balansen skapes, hormoner påvirkes.

 

Tanker…

 

 

Ute ser jeg blå flekker på himmelen. Det har kommet et tynt lag med snø og temperaturen er verken kaldt eller varm, bare 0.

 

I går gikk jeg i boden ta jeg kom hjem, tok med meg den store sagen ut, bort i uteboden.

Jo da, den virka, så jeg lot den henge over strangen som var lagt opp. Kanskje er det en av tingene jeg skal gjøre i dag…

Sage opp ved.

Det vil først gjøre til at jeg føler meg flink, etterpå vil veden gi varme.

 

Vaskemaskina klasker i vei, en såkalt kokvask ruller i rundt der inne. Fargevask, kjøkkenhåndklær og hjemmestrikka vaskefiller.

På Nitimen snakker de om tegneserier. Og jeg tenker jeg burde tegne mer, holde tegning ved like.

 

Strekene…

Men det er mer kamp når fingrene-, når hele hånden er bitt mer usmidig, når finmotorikk er historie.

Jeg tenker på dette, når ting en mestra ikke mestres så godt lengre, da unngår en det bare. Uten å egentlig tenke over det.

 

 

Men jeg må noe-.

Jeg må tilbake til kontrollen. Den kontrollen som er bra for meg.

Den som gjør at jeg vil holde lengre.

Men ikke bare holde lengre, den vil føre til mer glede, mer livslyst, til å leve bedre og ha mindre av disse vondtene.

 

Jeg kjente det så godt da jeg var innom matbutikken i går, at grunnarbeidet er lagt.

Jeg var sulten og så en pakke kjeks jeg likte, men samtidig følte jeg på det som var putta i denne kjeksen av fett og ingredienser jeg ikke ønsker inn i kroppen.

Kjekspakken fikk stå i hylla si.

Likevel ble noen av disse produkta jeg ikke vil ha, med hjem. Litt søtt og litt salt. Disse har jeg ikke bruk for.

Når jeg går forbi hyllene med fargerik emballasjer, som roper «kom å ta meg», så kjenner jeg eimen av trans- og mettet fett.

For jeg trenger det ikke, trenger ikke ostepop, smågodt eller andre ting å putte i munne for å kose seg. Kroppen liker ikke å få alt dette i systemet sitt.

Men kose seg skal man absolutt, glede seg og ha det artig.

Det spørs bare hva jeg forteller meg hva som er «kos».

 

Jeg glede meg til å komme i gang.

Til å legge gode forhold til den fabrikken jeg er, for å få alt i meg til å ha gode forhold.

Det jeg kan påvirke.

Det er så utrolig spennende.

 

 

Det er lørdag.

Jeg har fri.

Dagen er bare min.

 

Shot’en med ingefær, sitron, pepper og gurkemeie brenne herlig i munnen.

 

Det er så godt å være -.

 

 

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Fint å lese dine tanker Kom igjen og tegn noe nytt og annerledes. Legg vekk det som var og fortsett med noe annet er mott råd. Heier på deg. Nyt fridagen. Klemsiklem:)

      1. Gjett om jeg nyter, enormt godt. Takk, jeg liker godt tanker, men tegning er det nok ikke tiden for ennå. Men godt å bli heia på. Klem <3

    2. Ja, det handler mye om hva man forteller seg er kos og bra for egen kropp. Da er det enda bedre å være. 🙂 Tegning er vel bra for tankevirksomheten også?

      1. Når en tegner havner en i sitt eget modus, men jeg liker tanker.
        Tror jeg er i en slik periode at ting går langt inn, tårene triller. Uten at det hjelper det slag, når jeg ser på nyhetene og andre medier.
        Syns likevel det er så fint at en kan påvirke livet sitt med hva en tillater seg å tenke.

    3. Du har mange tanker i hode ditt, og til tiden kan det være veldig slitsomt 🥰 De beste dagene er de dagene, som i dag, hvor man våkner å ikke har noen planer. Bare la dagen utfolde seg og gjøre de tingene man absolutt må å la resten ligge. Det er ikke det smarteste å gå i butikken når man er sulten, noe jeg har erfart mange ganger senest på fredag. Å da kom det dessverre med ting som helst burde ha blitt igjen i butikken. Ønsker deg en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Ja, ikke sant, det er fort en kommer hjemme med ting en ikke trenger om en for sulten. Men kjenner at jeg begynne å får en slags avsmak til prosessert mat, og det er er egentlig greit. Dager uten planer er så godt. Ellers er jeg egentlig veldig glad i tanker, en kan få gode diskusjoner i sitt eget hode 😀
        Klem <3

    4. Det er godt med dager uten planer. Dager hvor tankene kan flyte fritt, og kanskje ikke prøve å ta tak i tankene, men la de fly den veien de vil. Ikke alltid enkelt, men når det fungerer, så gjør det godt.
      Jeg har blitt litt flinkere til det, men har lang vei igjen.
      Skulle gjerne visst hvordan du lager ingefærshot 😉 Den høres sterk og god ut!
      God klem <3

      1. Den er veldig god den shot’en, så her kommer oppskriften: 200 g sitron, 200 g ingefær, 1,5 liter vann, dette kokes opp og trekkes i 45 minutter. Sitronen og ingefæren skjæres i biter og skrelles, om de ikke er økologiske. I tillegg har jeg i en neve helpepper. De siste oppkoka har jeg også skrellet en liten gurkemeiebit og hatt i.
        Håper du har en fin helg. Klem <3

        1. Tusen takk for oppskrift 😉 Må lage meg dette, for jeg synes det er godt med en ingerfærshot. det frisker opp i halsen i hvertfall 🙂

          God søndag! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg