En dupp før jul

 

 

 

Når en sovner i stolen sin midt på ettermiddagen og ikke vet verken opp eller ned fordi tankene er helt slått av.

 

 

Slik har jeg det nå.

Helt i ørska.

For jeg har vært å handla.

Slik vilt handla… som en full sjømann på land, er det ikke det det heter, ALT som skal til.

Blomster og gaver, til og med sprit. Planen er å lage eggelikør.

 

Tanken var å komme seg veg veldig tidlig i dag. Som du skjønner ble det med tanken. Natta var ikke helt slik en ønsker seg.

Men så satt jeg der da, i bilen med en handleliste så lang som en ulykke.

Det er noen ganger jeg har ønsket at jeg var minst to.

Veien gikk dit det var pol, som betyr en liten fjellovergang. Da jeg skal kjøre ned igjen oppdager jeg det, det er glatt.

Veldig glatt.

På tur ned tar bilen over styringa, midt i en sving med bil i mot. Det var ikke eneste gangen jeg var redd det kom til å gå riv ruskende gale.

For det fortsatte.

Bilen var plutselig blitt en levende farkost med sin egen vilje… føltes det som.

Den virra, plutselig skar den ut hit eller dit. Sjøl om farta ble tatt ned følte jeg meg veldig usikker på hvordan dette ville gå.

Jeg er av dem som liker å kjøre og føler meg trygg bak rattet. Men ikke i dag, tror aldri jeg har opplevde det slik.

Det virka ikke som andre biler hadde det på samme viset, spekulerte om det bare var hjula mine som var glatte -.

 

Etter handlinga grudde jeg meg for hjemturen. Jeg tror jeg kjørte 40 kilometer i timen mye av veien, og når det kom biler bak meg kjørte jeg ut. Og det gikk bra, hjemveien føltes også bedre… men jeg hadde fått skrekk i meg på turen dit, så valgte å ta det med ro.

Jeg VILLE komme hjem hel.

Muligens var det dette som slo meg så ut, jeg fikk pynta opp med lys utenfor før jeg tok med alt pikk og pakk inn.

Etterpå, etter et par brødskiver, sovna jeg. Da jeg våkna hadde det gått en time og jeg visste altså ikke verken opp eller ned…

Men etter hvert må jeg -, må jeg alt som jeg må…

Vet ikke helt hvilken ende jeg skal starte, men tror det kan være lurt å begynne med kjøleskapet. Legge alt på plass. For jul er en tid en ikke skal sulte, for å si det slik.

 

Snakka med barna, de kommer alle i morgen kveld. To fra Trondheim og ei fra Oslo.

Hos eldstemann er det julenisseverksted. Mellomste hadde blitt forkjølt med bulderhoste, oppfordra henne til ta dagen med ro. Yngste skal sitte på med et søskenbarn og jeg håper veiene i sør er mye bedre strødd, skal være glad når de er framme.

Neste dag, lillejulaften skal vi hente mormoren. Faren kommer også da, om han er frisk nok, forkjølelse der også.

Da skal det være full jul med lutefiskmiddag om kvelden.

Jul er et krevende stykke arbeid, men jeg gleder meg.

 

I går var det også handling, moren min hadde bare en ullskjorte og skulle så gjerne hatt flere. Jeg kjørte inn til sentrum, tenkte å besøke en bruktbutikk der. Det var glatt i går også og butikken lå opp en bakke, så det var risikabelt å komme opp.

Da jeg var oppe var døren låst, butikken var stengt, sto en lappe på døra at den var åpen et par timer i dag… men da fikk det være.

Det ble i alle fall skjorter mor. Sjøl hadde jeg et par gavekort, så faktisk ble det en kjole på meg. Nå inneholdt den polyester, noe jeg har blitt enig med meg sjøl at jeg IKKE skal kjøpe. Men det ble likevel som jeg gikk for denne kjolen.

 

Brukskjole.

Tenkte på juleantrekk, lenge siden jeg hadde fått meg noe… men det fikk være.

 

Fant ut at jeg måtte til å mate fuglene igjen. Etter denne hendelsen HER, ble det så jeg slutta. Nå ble det kjøpt inn en riktig stor mater. Håper ikke hakkespetten kommer tilbake for å ødelegge den også.

 

Kjørte innom mor med skjortene og tok en liten pause der. 

Hjemme hos meg sjøl starta det å blåse, så fikk det for meg at no var det løsna taksteiner igjen. Derfor flytta jeg bilen før jeg la meg, så den ikke skulle bli ødelagt av takstein.

I dag ser det likevel ut som at takstenene ligger på plass. Tenkte litt på om en kan bli ødelagt av å streve så med et hus, at en rett og slett begynner å innbille seg ting.

I alle fall sov jeg ikke helt godt som jeg starta innlegget med

Så her er ringen slutta, jeg er framme ved utgangspunktet.

Sjøl må jeg til å virke, har nok å gjøre. For det er visst nok snart jul (etter gammeldags tidsregning).

Kan ikke sitte her å sende bokstaver ut på nett, så å er det mange nok ord i dette innlegget.

 

Fin torsdagskveld til deg.

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Det høres skummelt ut med den kjøringa. Du får holde deg hjemme litt nå. Si at alt er bra nok nå. Jeg skulle også gjerne hatt meg en julekjole, men alt er i stikkete glitrestoff i butikkene… 😮

      1. Ja, den kjøringa fikk jeg litt skrekk av. Nå i jula har jeg holdt meg skikkelig i ro. Ble ikke kjole på deg da, sikkert. Mye glitter så jeg.

    2. Hmm – ikke greit når bilen vil skli både hit og dit – godt det gikk bra! Håper du kommer i mål med det du skal – men du vet – det blir jul uansett! Gode klemmer <3

      1. Nei, ikke greit i hele tatt, yngstedatter kom et par dager etter, sammen med sin ene kusine. Like glatt da også, lagt ut en TikTok som har hatt over 50’ visninger. Jeg kom ikke i mål, men jula kom likevel 😉
        Klem <3

    3. godt det gikk bra og jeg skjønner godt att du sovna ,jul blir det og du må ikke gjøre så mye ,la barna hjepe til når dei kommer ,i år orket ikke jeg lage fest for alle mine ,så ene datter tar det hos seg i romjulen der jeg kan være gjest :=)) julekvelden blir det meg og mannen + svigermor og det er fredelig :=)

      1. Ja, denne turen slo meg ut. Barna hjelper til, spesielt jentene er flinke. Godt å kunne være gjest også. Dere har nok hatt en fin og rolig julekveld 🙂

    4. Det er skremmende når det er glatt. Har dårlig erfaring med det. Jeg fikk min mann til å være sjåfør i dag da jeg skulle til en begravelse.
      sover også på ettermiddag i det siste:)

    5. Jeg kjenner hvor skuldrene steg til vers når jeg las om glatte veier og en bil som levde eget liv…. da blir man sliten i etterkant All fokus går til å kjøre bilen Det er så anstrengende at det er til å gråte av…. kjenner følelsen men du kom deg velberget hjem!
      Lag deg en god lille julaften dag 🙂 klems Og du,ta vare på deg selv 🙂

      1. Ja, jeg ble nok utslått av den turen, men heldigvis gikk det bra. Veldig glad for at jeg kom meg velberget hjem <3
        Jula har vært fin, men også mye mat og oppvask, slik det blir med mye fok under samme tak. Det blir nok mange rolige dager når det nye året kommer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg