En fot i bakken

 

 

Det tror jeg kan være på sin plass to uker ut i et nytt år. Hvordan går det? En liten sjekk av realiteten.

 

 

 

Når jeg våkner halvseks en søndagsmorgen og ikke får sove igjen, for alle bekymringer er samla i hodet… Det er ikke så veldig bra.

 

Jeg tok et svalestup inn i det nye året.

Det var artig å gyve løs.

Med alle planene mine.

Jeg gikk målretta ned i kjelleren, satte meg til, slo på data’n. Der fant jeg planene, de toppleide jeg gjennom dagene.

Nå er det litt slik i arbeidet mitt, at når jeg løfte på én «sten» auler det fram med nye oppgaver…

For jeg er i gang med mye.

 

Første uke hadde jeg fokus på formidling, sist uke ble det mye farting.

Så det som viser seg er at det blir liten plass igjen til slikt jeg må-.

Sist uke ble det verken styrketrening, bassengtrening og knapt gåtur.

For prioriteringene på dagene mine er først jobb, så mor… da kan det bli lite tid igjen.

 

 

 

I går kjente jeg meg lei meg.

Ikke slik krise, men en slags sorg, over hvordan det var, hvordan det er…

Det var en lørdag med plussgrader, faktisk var det en fredag med det samme dagen før og en purring i meldingsboksen -.

Fotoapparatet var reparert og måtte hentes.

Det ble levert inn i starten av desember og vært ferdig før jul.

 

Tenkte jeg måtte benytte meg av mildværet, apparatet var levert på Orkanger.

Fredag kom og jeg hadde fri, men var over på gamle takter. Jeg orka ingen ting.

Så da måtte jeg i går.

Plana var tidlig.

Det ble ikke så tidlig, kjørte likevel før 12.

 

Hadde planer om noen avtaler som ble til en.

Det var slush over fjellet.

Kjente det, jeg ville bare utføre ærenda og dra hjem igjen, mens det var lyst.

Avlyste avtalen.

Fikk henta apparatet, innom et par butikker til, det ble både te og noen velværeprodukter.

Kjørte til neste kjøpesenter, sjekka om den knuste innmaten i presskanna kunne skaffes. Det må jeg nok gjøre på nett. Til slutt ble det matbutikk, kjøpte masse grønnsaker og satte kursen hjemover igjen.

 

Det var godt å låse opp døren hjemme etter turen. Orka bare en forenkla påplass setting etterpå. Og jeg liker ikke det jeg ser, nyåret har oppgang av vekt og nedgang av energi.

Nå tror jeg nok den største synderen er sukker, for jeg har en slag etterrettelighet i meg…det søte må bort…gjennom min kropp.

Og det har jeg så godt som klart, så det kjennes og føles.

Så det er bra kjøleskapet fylles opp med grønnsaker.

 

Jeg har en jobb å gjøre for å kunne gjøre en jobb.

 

For nå har jeg et feilskjær…

Det som jeg syns er morsomt vil ikke bli morsomt når energien forsvinner – nå er det bare nede i en dolp, en liten dolp.

I morgen er det tilbake til regime. Det som er sunt og godt og helt topp.

 

To uker ut i nytt år er egentlig for lenge. Jeg kan ikke våkne i fem-seks tida en søndagsmorgen og tenke på alt jeg ikke har fått gjort…

En ting er sikkert, akkurat da får jeg ikke gjort noe.

Og så må jeg ha energien til å gjøre det jeg må gjøre når jeg kan få gjort det.

 

 

Nå kjenner jeg at trøttheta kommer sigende…litt småkvalm av trøtthet, faktisk. Jeg skal besøke mor i dag, må hente ved for henne…ellers må jeg nok forsøke å gjøre slikt som er bra for meg.

Er det å sove litt mer først, skal tro..

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. dette hørtes ikke ut som en god start nei ,og du har for mye på dine skuldre med din mor ,jeg skjønner godt det er vanskelig men du burde fått mer hjelp til den oppgaven ,for hjelpe kan du ikke om du selv ender helt nedkjørt og ferdige ,lag deg en rolig dag

      1. For så vidt grei nok start, men det er det å fordele energien… og få fylt på riktig mengde, som inn i mellom er utfordrende 🙂

    2. Jeg driver sånn som deg. Tror ikke det er sunt. For mye MÅ gjøre, men som ikke blir gjort. Ligger og tenker og planlegger og gruer om morgenen jeg også. Også når jeg har fri… Jeg skal avspasere, når elevene er dratt over neste helg en gang. Har bestemt meg for å ta et par dager uke 4. Bare kose meg, reise bort… Trenger det nå i vintermørket. Noe annet enn må-må

      1. Vi må bli flinkere til å skru av tankene om morgenen, si i fra når du finner av-knappen. Kanskje min er på omtrentlig samme plass 😀
        Blir godt med avspaseringa og å reise bort for deg. Er viktig å gjøre slike ting <3

    3. Ikke noen god start for deg! Du har for masse som henger over deg – for masse MÅ! Jeg har det sånn jeg også! Det er en krevende jobb, jeg er mamma, jeg er datter, jeg er farmor! Og så trenger jeg å bare være meg – helt aleine og gjøre bare akkurat det jeg vil! Idag har jeg faktisk klart å hvile – for første gang på det jeg kan huske! Vi MÅ – både du og jeg – masse lykke til, jeg heier på deg! Klem <3

      1. Ja, du kjenner det igjen… og så er det artig også, mye av det. Men en må greie å ta disse hvilepausene.
        Tusen takk, Margrethe… og jeg heier på deg. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg