En psyko søndag

 

 

 

Det er palmesøndag, det blåser og jeg har sett på videoer inne på YouTube.

 

 

 

Dagen har gått veldig fort.

Dager går fort.

 

Jeg har støvsuga et halvt teppe, må ta den andre delen snart.

Om teppet er stort?

Nei, det kan jeg ikke påstå, teppe er helt vanlig.

 

 

Jeg har sett på videoer, to stykker om narsissisme.

På YouTube.

Nå er jeg en vanlig menig, så jeg kan ikke fordele diagnoser.

Og skal, guu forby, ikke gjøre det heller.

Nå har vi vel- og skal ha, noen av trekka.

Det som kalles positiv narsissisme.

Jeg kjenner igjen trekk både hos meg sjøl og andre.

 

Og noen ganger kan en bli usikre på om riktigheta av det en føler, tenker en for mye – kan en bli nokså tulleruskete.

 

Stemmer det jeg føler?

Kan jeg tro på det jeg tror?

 

 

Nå er disse tankeøvelsene ikke større enn at jeg styrer dem greit.

 

Jeg ble spesielt interessert i temaet etter jeg hadde en kjæreste som jeg var veldig forelska i.

Og han i meg.

Trodde jeg i alle fall.

Romantiske middager og drukne seg i hverandre øyner…slike opplegg.

 

Men så skjedde det noe, i starten var det liksom ikke helt registrerbart.

Etter hvert ble det tydeligere.

Og jeg ble skikkelig redd.

Følte faktisk både redsel og usikkerhet.

Plutselig var det meste ved meg feil, det jeg hadde sagt ble vridd på.

 

Jeg er så klart ikke perfekt, men det ble så voldsomt. Og det fantes bare den ene sannheten, så dialog ble umulig.

 

 

Hva dette var kan jeg ikke vite, men det ble virkelig viktig å komme seg ut av forholdet.

Etterpå følte jeg en enorm lette.

Hva det var eller ikke var-, si det, men jeg så meg aldri tilbake. 

 

Etter dette syns jeg denne personlighetsforstyrrelsen er interessant.

Å lese om. Å høre om.

Nå liker jeg godt slik generelt å dukke ned i sinnet, liker å lese og høre om hvordan vi kan være skrudd sammen.

Liker å lære.

For litt sitter tilbake.

Lærte i dag at ett av kriteriene for å få stilt diagnosen covert narsissisme var en dårlig evne til å ta til seg lærdom og å glemme navn og detaljer -.

Da tenkte jeg, hjelpes!

Men satser på at jeg er innafor, tror nok det.

 

Liker å lese slikt mye bedre enn å støvsuge. 

-Eller vaske.

-Eller gå ut for å ta inn bjørkeris.

Det er forresten litt ufyselig også.

Været altså.

Men bør, hodet har hatt bruk for en stor dose frisk luft uten en tanke.

 

 

 

I morgen skal jeg skifte dekk, for jeg punkterte i forrige uke.

Og så skal jeg ha noen timer på jobb før jeg tar påskeferie.

 

 

 

Er du interessert i psykologi?

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Jeg har lest en del om psykiske diagnoser.
      Veldig interessant å lese om og lærerikt for å prøve å forstå hvorfor noen mennesker er som de er.
      Oppi alt dette blandes personlighet og hendelser i livet som skaper et menneske og hva er diagnose og hva er resultat av hva et menneske har opplevd?
      Ønsker deg en fin kveld.🤗

      1. Er nok ikke helt lett å vite hvorfor og hva som gjør oss til den vi er, den de andre er… Interessant er det, om en greier å få forståelse av noe en ikke forsto, alt er enklere når en forstår.
        Takk – og en fin dag til deg :).

    2. Ja, psykologi er kjempeinteressant! Det ble ikke slik at jeg hoppet på det studiet. Men har alltid hatt interesse for psykologi. Narsisissme er også interessant. Jeg oppdaget – etter 30 år- at ei venninne var narsisisstisk. Hun er ikke en del av livet mitt nå lenger.

      1. Narsissisme er skremmende, så den skjønner jeg. Var innom psykologi i et fag om ledelse, det var bygd opp over teorier. Kan vel lite, men liker veldig godt å høre på i tilgjengelige kanaler om emnet.

    3. Dette er et interessant tema, men ikke å bli utsatt for. Som Kari oppdaget også jeg det samme om en venninne, først små hint men etterhvert ble det klart at dette var en person jeg ikke kunne ha i livet mitt.

      Så på YouTube i går selv, men noe langt mindre destruktivt. Nemlig mudlarkin langs Thames elven i London 😉 Håper din mandag blir god 🥰

      1. Ja, YouTube kan en finne enormt mye interessant inne på.
        Det er ekkelt når en oppdager noe som er for avvikende i personer en møter, skjønner det med den tidligere venninnen.
        Hadde en fin mandag og nå er det påskeferie. Ønsker tirsdagen din god <3.

    4. Har dessverre vært borti den der “sorten” av mannfolk jeg også…ikke greit i det hele tatt..
      Både psykologi og psykisk helse er veldig interessant. Tok et kort kurs om “dagliglivets psykologi” for noen år siden, og kunne egentlig tenkt meg å fordypa meg litt mer..
      Håper du får en riktig fin mandag 🥰

      1. Det er bra en kan legge mennesker som ikke er gode for en bak seg.
        Har jeg vært ung i dag kan det nok hende valget mitt på utdanning kunna gått i en slik retning. Uansett er jeg glad i det en kan lese og høre om, for det er så interessant både for å forstå seg sjøl og for å forstå samspill.
        Gårdagen var litt intens, fin på sitt vis. Håper du har det bra…skal ta meg tur innom å lese etter hvert. Nå har jeg brukt masse tid på et innlegg :p. Fiiiin tirsdag til deg <3.

    5. Spennende tema, og artig skrevet! 🙂

      Jeg har ikke vært så interessert i psykologi og slike ting som du skriver om, men har lest litt om det. Bare aldri satt meg inn i det. 😀

    6. Det e veldig interessant synes æ! Og ka som gjør at folk tenke og gjør forskjellig. Livet har mange veia!
      Bli trivelig å kom heim te påska. Ser fint ut det du ha pynta 🥰

      1. Va ætj gammelt bilde…men må vel ta fram påskepynten t du kjæm. Å gle mæ t samtalanj vi kjæm t å ha…bruka å varra så fin. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg