En uke

 

 

 

 

En uke har gått. Og hvordan har det gått… En uke i «nytt» kontor.

 

 

 

 

 

Det ble noen innlegg om overgangen min.

Jeg skulle skifte arbeidsgiver og det viste seg ikke å gå helt “smertefritt».

Innrømmer glatt at denne prosessen kostet meg ganske mye.

Det er flere faktorer som førte til dette.

 

 

Jeg har jobbet i overkant 15 år ved en arbeidsplass som har lært meg mye, men du verden det var krevende år.

Nå var det ikke bare arbeidsplassen som var grunnen.

Så begynte denne prosessen som gjorde meg usikker på hvordan dette ville gå for meg.

Ville jeg stå uten jobb.

Etter man har fylt 50 år er man ikke like attraktiv i arbeidslivet.

Og eldre ble jeg, pensjonisttilværelsen nærmer seg.

 

Nå viste det seg at jeg fortsatte etter alt var ferdig og etter alle disse åra har jeg fått ett arbeidsområde.

Ett arbeidsområde og ny arbeidsgiver.

Administrasjonen ligger i byen.

 

 

Først trodde jeg at kontoret mitt fortsatt ville være der det hadde vært, at fasilitetene ville bli leid.

Den gamle arbeidsplassen sa på en måte både «ja» og «nei».

Slikt blir en usikker av, så etter klarering med min nye arbeidsgiver ble vi enig om en hjemmekontorløsning, i hvert fall enn så enge.

 

Etter jeg hadde sagt i fra om at jeg kom til å flytte fikk jeg også en oppsigelse fra kontoret jeg hadde sagt jeg ville flytte ut i fra.

Og litt press er alltid greit, med skikkelig kav fikk jeg meg ut.

Med masser av ting i kasser ble leligheta i underetasjen fylt opp.

Da hadde jeg fått nytt datautstyr i hus.

Dette grudde jeg meg til.

Var det noe jeg visste jeg ville savne var det IKT-avdelinga. Jeg skulle over på en ny plattform som var annerledes enn den jeg hadde vært vant til.

Nå fikk jeg problemer med det området jeg arbeidet på til jeg flytta ut, to uker utestengt fra data i løpet av seks uker er mye.

 

Sist mandag starta min nye arbeidshverdag.

 

Klokka ringte og jeg tusla ned til rotet mitt.

Det viste seg at det var verre enn frykta å få kobla skjermer og utstyr sammen.

Mandagen gikk til å få dette til å virke, uten å få det til.

Det viste seg at jeg ikke hadde et program og fikk lasta opp det, uten at det hjalp.

 

Kort fortalt, jeg fortsatte strevde.

 

Hadde også en frist med en innlevering på mandag. Jeg fikk det til, med et nødskrik og ad omveier.

Så etter den første arbeidsdagen min var jeg frista til å frøse ut min frustrasjon på blogg, men nå er det nesten glemt.

 

Tok en dag fri, kura også noen dager så tok korte økter.

 

 

Men midt i strev kjente jeg på noe anna.

Det handla om pust og muskler som slappa av.

Dager uten stress.

Dager jeg tusla ned trappa, bevepna med limevann, matchate og fettkaffe.

Ingen sak å vente med mat til lunsj med slikt innabords.

 

 

På fredag tok jeg opp tråden eller koblingene.

Fant ut at skjermene ikke sto innstilt riktig, med hjelp fra byen fant vi ut både det ene og det andre.

Og så…plutselig var det liv i ene skjermen og litt etter den andre.

Fikk satt skjermene så de sto riktig i forhold til hverandre.

Ja, jeg   j u b l a  Ü.

 

Etterpå fikk jeg kobla på både høretelefoner og kamera.

Da var det godt å gå inn i helga.

 

 

 

Og i dag var det med en god følelse jeg gikk ned, til mandagsmøtet.

Trøbla litt med kameraet, men fikk det til etter en liten stund.

 

 

Ellers har jeg fått rydda i kasser, tømt noen og satt bort andre.

Jeg tok omtrentlig full dag i dag, ser at jeg har brukt for mye tid.

 

Jeg liker å ha hjemmekontor, men kontorstolen og sittestillingen er ikke bra.

I dag tok jeg med meg brettet bort i sofaen og skreiv derifra.

Jeg er mer bevegelig, blir ikke så statisk.

I morgen skal jeg møte kollegaer, skal bortover til anlegget og tenker å starte tidlig for å ha alt på plass til de andre kommer.

 

Jeg er fornøyd med min nye arbeidssituasjon og nå håper jeg alle disse ukene med å få dette på plass, til at utstyr ikke virket skal kunne føre til full fokus på det jeg skal.

 

Jeg trenger det.

 

 

 

Er dagene din greie i hverdagen?

 

 

 

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Så glad du er i gang. Det er en egen ro med hjemmekontor. Jeg jobber mindre nå en før om årene, men jeg vet hva det vil si å jobbe hjemme. Husk å ta pauser og still klokka så den minner deg på at dagen er slutt!!! Jeg jobbet ofte på kvelden, for på formiddagen hadde jeg besøk, eller gikk ut i naturen. Jeg hadde jo fotooppdrag også, og bilder i naturen måtte jeg ha mengder av den gangen. Herlighet så fint det var å jobbe selv om jeg gikk tur!!!!Du skal kanskje samarbeide mer med andre, og da må du jo være på plass på kontoret, det blir annerledes, men ikke glem lunsjen din!!!! Da kan du gå ut en tur! Gleder meg med deg. Klem 🙂

      1. Så artig å lese, for jeg tenkte jeg skulle ut å gå tur midt i dagen. Ser det fungerte fint for deg. Ennå har jeg ikke fått det til, men den ene uka av de to jeg hittil har hatt hadde jeg ikke fungerende arbeidsredskap, men føler en helt annen ro. Det er ukentlig flere teamsmøte og folk kan komme innom. Ellers blir det en del oppmøte andre steder og ikke minst ute på museet.

    2. Det e iallfall bra jobba! Høres så godt ut å gå ned trappa med limevann og bare sett sæ så e du på jobb😃 men du skulla hatt en bedre stol ja. Bli med på brukom!
      Godt å hør pusten e mer der, eller ka man si<3 du e på en god sti.

      1. Ja, d tru æ å. Skuillje absolutt ha vårre æn tur på Brukom, kanskje vi kan få d t når æ ska på St. Olav på slutten av måneden. Æ puste å æ strekkje, skikkeli godt <3

    3. Godt å lese at du har fått litt mer ro i tilværelsen din ☺️
      Fintmå kunne ta dagen litt mer i et rolig tempo, og med møter med andre blir du ille så alene heller.
      Fint du fikk til pc,ene til slutt. Ikke enkelt det 😳
      Koselig har du det også, men arbeidsgiver bør skaffe deg en skikkelig stol, og skrivebord med hev og senk. Det bør ikke være så vanskelig😉
      Her går dagene i litt roligere tempo med vedarbeid og husarbeid. Blir en Øratur på meg i dag, bytur i morra, og Orkanger i helga 😄 Så en uke med litt nødvendig farting 😉
      Ønsker det en god dag 🥰

      1. Ja, det er skikkelig godt, bra alt dette. Stol kanskje, heve/senke bord orker jeg ikke å få inn – men er faktisk mye mer i bevegelse.
        Var hos tannlegen i går og tenkte så på deg da jeg kjørte forbi veien ned til deg. Kanskje vi kan finne en dag i neste uke…
        Ser du har hatt en bevegelig uke. Skal til Trondheim i morgen og gruer meg litt til turen over fjella.
        Nyt lørdagen og helga. Klem <3

        1. Håper turen din gikk fint. Vi kom oss helberga hjem i går, men det var ruskete en god del av veien over fjellet. Vanskelig å se når det snødde som verst 🙂 Du får si ifra når det passer deg, så ser vi om det passer for meg. Har ikke så mange planer så langt denne uka 🙂 Bare snømåking 😀 God mandag!

          1. Masse snø denne uka :). Nå er i hvert fall bilen godkjent. Må arbeide i dag og til mor i morgen, hun fikk for mange dager aleine nå i forbindelse med jeg var billøs og Trondheimstur. Ikke godt for henne. Skal sende deg en melding :). <3

    4. Veien til et funksjonelt hjemmekontor kan være lang og stri, men når det så fungerer som det skal er det veldig godt å jobbe derfra. Jeg fikk jo prøvd det ut de siste årene av arbeidslivet mitt. Du har rett i at etter 50 er man ikke like attraktiv på arbeidsmarkedet. Selv overlevde jeg 2 omorganiseringer etter 50, men den 3dje gikk det ikke. Håper du får fing og gode arbeidsdager fremover. Klems 🤗

      1. Veldig slitsomt med slike omorganiseringer. En kjenner det på kroppen. Det har vært noen usikkerheter gjennom åra på den gamle arbeidsplassen, innsparinger med nedbemanning osv. Takk, tror dagene blir gode og varierte, men må nok passe på at jeg ikke arbeider for mye. Klem <3

    5. Så godt at du har fått landa alt sammen da! Ikke enkelt å få sånn datateknikk til å virke som en vil….! Jeg har også mulighet for hjemmekontor, men syns ikke jeg sitter noe godt når jeg skal sitte og punche bilag over lang tid! Så – jeg velger kontoret 9.9 av 10 ganger….! Klem <3

      1. Nei, og dette med å skifte data og system så jeg med forskrekkelse på, og så ble det faktisk litt verre enn jeg var redd for. Men nå er det i orden :D. Viktig meg god komfort på arbeidsstasjon, kjenner på at jeg ikke har god sittekomfort. Skjønner slik at du velger kontoret. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg