Fyllesyk

 

 

 

Noen ganger blir man det…ser det ut til. Og det uten å ha drukket en dråpe alkohol.

 

 

 

 

For noen ganger er livet nok.

Livet fyller en med så mye at det vel kan sies det blir for mye.

Da kan det sette seg i hodet.

 

 

I går hadde vi feiringa av mor.

Det ble en dag i gammeldags stil, med en del slekt, de som ennå er her.

Volumet ble ganske høyt, slik det er når mange snakker.

Jeg sprang og skjenkte i kaffe.

Snakka vel litt jeg også, men oppgaven som kaffekokk passa meg bra.

Jeg var ikke alt for selskapelig opplagt.

Se til at det var kaffe på kannene og i koppene.

Og så trenger en kaffe når det blir mye søtt.

 

 

Før alle gjestene kom, spiste vi middag, ball… løkball.

Jeg stekte opp bacon og fett før jeg kjørte hjemmefra.

På tur til mor oppdaga jeg at jeg både hadde kjørt i fra kaken jeg hadde bakt og at bollen med bacon hadde bikka.

Jeg snudde, fikk henta kaken og satt bollen med bacon opp i en større bolle.

I bilen stanket det bacon og fett.

Tenkte jeg fikk ta med meg alt hjem for å vaske av det siden.

Da jeg henta yngste og kjæresten, syns de bare det dufta herlig, for disse to var sultne.

De hadde bestemt seg for å overnatte hos mor, for å male terrassen hos henne i dag.

Men de måtte kjøre meg hjem først.

 

Etterpå snudde de for å kjøre tilbake.

Etter noen minutter får jeg telefon fra yngste der hun sier;

 

Jeg har ødelagt bilen din.

 

På dette tidspunktet så jeg fram mot en stille og rolig kveld.

Jeg kikka i retningen de hadde kjørt, men så ingen bil. Bare en traktor dreiv å bukserte.

Jeg fikk på meg en refleksvest og sko, der sto de – en bil og to lange individ.

En traktor hadde fått på slepetau og fikk etter hvert plassert bilen i en busslomme.

 

Vi ringte bilredning i dunsten av bacon.

Det var da jeg tenkte at dette går ikke an, fikk samla alt som lå i bagasjerommet i matta og tatt alt ut.

Skal en først skjemme seg ut behøver det ikke være på grunn av fett og bacon i et bagasjerom.

 

Og så for bilen av gårde, hengende bak en bergingsbil.

Kan nesten kalle oss omtulla da vi kom inn i hus.  

Fikk sagt det så tydelig jeg kunne at dette ikke var yngste sin feil.

Slik er biler, plutselig er det noe -.

Men at dem ikke fikk delt kvelden sammen med mor var ikke noe å gjøre med. Og det syntes yngsteberta var tungt.

 

Etter hvert fikk vi laga oss ostesmørbrød og natta-te, snakka og delt en trivelig stund.

 

Disse to hadde vært veldige aktive i sommer, sist hadde de vært i Nordland på et utflytter-arrangement, før det var begge med på å arrangere en festival, der døtrene hadde hatt ansvar for de frivillige. Enda før det igjen, i juni, hadde yngste hatt ansvar for de frivillige under et marked i Trondheim. Samtidig som kjæresten hadde tatt med seg lillebroren på ferie.

 

Som hun sa;

Jeg har ikke vært hjemme siden april.

 

Nå blir det et kort besøk denne gangen, for til helga har hun jobb.

Hun fikk spørsmål på fødselsdagen i går, om hva hun jobbet med.

Den spørrende var lektor av den heller bestemte typen.

Så datteren min sa noe om at det hun jobbet med var i en størrelsesorden av ‘mye’, hvorpå damen tolket det som at min yngste henviste til at hun var lang.

Så ramset yngste opp pub, barnegrupper gjennom kommunene, frivillighets-koordinator og filming, som hun har utdannelsen sin i…

Tror det ble det meste av informasjon å ta inn for en godt voksen dame som er vant til at man utdanner seg til «noe».

Begge unge sier de syns tiden er så kort denne gangen, at de gjerne vil ha vært her lengre. Vært i freden, sommeren og naturen.

 

I dag starta dagen altså med skikkelig «hang-over» for min sin del.

Tror fødselsdagsfeiring og styret rundt det, jobb, kropp i ulage og til slutt bilhavariet, ble for mye.

Men i dag måtte jeg så klart til å finne ut…, hadde jeg rett til leiebil, for det sto det i forsikringa mi.

Bilen var for gammel til at jeg fikk den rettigheten, hadde bilen kollidert eller kjørt utenfor, hadde jeg fått leiebil. Men fordi bilen er over 10 år gjaldt dette ikke.

Det hjalp heller ikke noe mer med NAF-medlemskap.

Leie av bil vil koste meg 500,- om dagen og det har jeg ikke økonomi til. Men må nok kanskje gå for det på søndag, da jeg har siste arrangementet på museet.

 

Nå har det seg slik at søsteren min har hatt sin bil til reparasjon på samme verksted, så de unge haiket inn til verkstedet (for her går det nesten aldri buss).

Etter at mange hadde kjørt forbi var det en svensk bil som forbarma seg over dem.

Slik fikk de henta søsteren min sin bil, de fikk låne den for å kjøpe inn beis og kjøre til mor.

 

Hvor de nå er.

foto:ingrun

De hadde og fått vite at det heldigvis ikke kløtsjen som var gåen på min bil, men et stag på akslingen, noe slikt, og en litt billigere operasjon.

Så slik er er ting på tur til å ordne seg.

Men hodepina forsvinner ikke.

Så må nok drikke mer vann og kanskje finne en hodepinetablett. Alt veldig likt slik jeg husker fra ungdommen, da det kunne forekomme at en ble fyllesyk.

 

Livet altså…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Jeg blir også fyllesjuk om jeg er litt lenge våken f eks. Drikker ikke. Du hadde en koselig dag med yngste, og får håpe det ikke går år og dag til neste gang hun er der igjen 🙂 Synd med bilen, men sånn skjer vel med biler av og til..

      1. Det er vel noe som skjer, man treger sin faste hvile – om ikke protesterer kroppen.
        Hun kommer tilbake i slutten av måneden sammen med resten av gjengen, da skal det feires min dag tidligere i sommer :).
        Ja, biler går i stykker. Syns det var veldig godt da jeg bodde i Oslo at en kom seg dit en skulle uten å ha bil.

    2. Livet altså! Det fyker rundt, ja! Skjer mye rundt deg, ikke rart du får hang-over! Jeg får også det etter mye sosialitet… blir høyt støynivå, og en er høyt oppe! Får håpe det ordner seg raskt med bilen – og at det ikke blir så dyrt! Gode klemmer <3

      1. Vi er vel slik vi mennesker, tar vi for mye ut eller inn :), så kjennes det.
        Takk, håper jeg også. Vet ikke ennå, anna enn at det ikke var det som vil ha kosta mest. Spent om den blir ferdig til helga. Gode klemmer tilbake <3

      1. Virker som vi er flere som har det slik, at det vi får hangover av livet 🙂
        Det har ikke hatt noe å si om det skjedde litt mindre 😀
        Takk fin fredag til deg, klem <3

    3. Jeg blir også «fyllesyk» om jeg blir overloaded, uten en dråpe alkohol. Får ofte influensa følelse også. Jeg synes du klarer å stå i mye og ordner opp selvom du kanskje er sliten på bunn.

      Krya om dej som de sier i Sverige❤️

      1. Det er nok en kroppslig reaksjon når det blir litt vel mye, sannsynlig. Tror en har ekstra gir, men da flater en oftest ekstra sterkt ut når det ikke er krav som venter lengre.
        Koselig, klem <3

    4. Veldig godt at du fikk en fin dag med dine før bil tok kveld. Jeg skal jammen sjekke bilforsikringen min i morgen. Hadde ikke hatt en sjanse uten bil her jeg bor…

      1. Ja, tenkte på det – om feks. det hadde skjedd på tur dit, med kaker og bacon i bilen 😀
        Vet ikke om jeg forandrer den, eller… ikke så lønnsomt med gammel bil okke som.
        Slik her også, må ha. Det går en buss om morgenen og en om kvelden.

    5. Utrolig at det ska vær sånn.. at bilen ikke kan vær eldre enn ti år. E jo ikke holdbart at alt ska fornyes hele tida. Håpe det finnes en god løsning for dæ! Og godt å hør mormor og gjengen hadd en fin dag. Godt jobba!

    6. Ja sånn er livet ❤️ Jeg kan føle meg fyllesjuk om jeg har sovet for mye, eller hode mitt blir fylt med alt for mange inntrykk. Så koselig at det ble en fin feiring for din mor, men leit at bilen gikk i stykker. Det er jo sånt som skjer når den får noen år på baken, og noe jeg har fått erfare selv “noen” ganger. Håper allikevel at du får en fin torsdag, klems 🤗

      1. Takk, torsdagen ble grei.
        Vi må vel ha med oss disse «ups and downs».
        Gruer meg til å ringe verkstedet i dag, men er forberedt på at den ikke er ferdig. Det betyr at jeg har store problemer (ingen mulighet) til å komme meg på jobb.
        Klem <3

    7. Detta var litt av ei historie. Der skjedde det mye på en dag, vil jeg si. Fy søren. Virker som at alt likevel ordner seg til slutt, bare du blir kvitt hodepinen din. God bedring til deg og bilen🙋🏼‍♀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg