Historien fortalt

 

 

 

En varm, folksom, historisk dag er over. Den skjer en gang i året.

 

 

To av mine kom hjem og plana var å dra opp i gårkveld.

Til seters.

Men etter dager med festival, ligge i telt og vært av de frivillige, frista en normal seng bedre for de som kom.

Så vi dro ikke opp før i dag.

 

Folk begynner å komme over en time før det starta.

Da det var ti minutter før det annonsert åpning, trodde jeg vi var kommet lengre fram i tid og at det meste av folk var kommet opp.

Tok meg en tur ned til elva og høybua, der var det mange aktiviteter.

Lengst nede ved elva var det laga en mile.

Det røyk ut av glørne av tyri fra fururot.

Ut fra et rør av tre kom tjæra rennende.

Fikk vite mot slutten av dagen at det hadde blitt 6 liter.

Like lengre oppe satt noen damer.

De hadde med seg ull, karde og rokk. Noen spant og andre karda.

Like ved stod denne staselige hesten.

Den likte ikke all kleggen som satte seg på den.

For klegg var det.

I vinter hadde den vært med på Rørosmartnan fikk jeg vite.

Det var Witsø Hestesportsender som hadde med hestene.

Etter hvert ble det et yrende folkeliv rundt høybua.

Og oppe på setervollen like så.

De kjøpte rømmegrøt, sveler, vafler, hamburgere og kaffe.

Det var mennesker over hele området.

Folk hadde benka seg attmed bord, bevega seg rundt og snakka med hverandre.

Et stykke ut i dagen ble det konkurranser à la farmen; økseskast, løfting av bøtter og saging av en stokk.

Saginga var min eldste med på.

Ellers hadde jeg plassen min ved seterbua vår, der det som vanlig var salg av sveler, kaffe og vafler.

 

Så gikk en varm dag mot slutten.

Nedrigging var i gang og mellomste, en nabo og jeg, hoppa ut i elva.

Det var riktig deilig å få seg en svømmetur.

Og vannet som føltes kaldt med det samme, føltes etter kort tid varmt.

 

Nede ved elevebredden sto en kano på land.

Vi pakka sammen tinga våre og så var denne Bakkseterdagen over. Her er fra Bakkseterdagen for to år siden, dette arrangementet starta i 1991.

 

Nede fra fjellet gikk vi alle tre inn i hvert vårt stillemodus, eldstemann hadde kjøpt seg noe mixseutstyr og tester ut det.

Mellomste laga seg en melodi på sin nye lyre, før hun gikk opp i skogen for å filme video til melodien. Den kan jeg dele i neste innlegg når hun legger den ut.

Og sjøl forsvant jeg inn i data’n og blogging, mens jeg hører på NRK lokalradioen som har vært på besøk í kommunen og blant anna dekka arrangementer på Bakksetra. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. For et flott arrangement og så mange som kom, ingenting kunne jo være bedre enn det 🥰 Jeg har prøvd meg på sånn kast med øks som egg på begge sider, men det gikk ikke så bra. Tror jeg kunne ha gjort det bedre med sagen 😉 Ønsker deg en fantastisk torsdag, klems 🤗

      1. Jøss, så tøft – syns nesten slik øksekast er skummelt.
        Sønnen min ble vel ivrig med sagen, så det sagen vrei seg en smule.
        Riktig fin torsdag til deg også <3

    2. Hadde vært så artig å vært der og sett. Men denne uka har ikke vært så god kroppslig, så jeg har bare prioritert det jeg må, og ellers hvilt. Må orke å dra til Halden søndag 😉 Men fint å få se bilder! 🙂

      1. Neste år, neste år, Heidi :). Da blir det en bra sommer for deg <3
        Da kan du komme opp.
        Håper du har det bra sørafore.
        Klem <3

    3. Å for en fin dag det ble, skulle gjerne vært med på… og med DINE der. Kunne gjerne stått og solgt rømmegrøt og annet 😀 ser ut som det var rikelig med besøkende, det pleier kanskje være det en slik dag? Eller var det finværet som lokket folk til seters

      1. Kanskje du også får til å legge turen opp hit en sommer 🙂
        Det var veldig mange i år, rekord, tror jeg. Kunne være så mange som 700 mennesker. Tror vi har regnet rundt 300, men når været er passe blir det mer. Men i fjor regnet det og det var mange oppe da også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg