Livet er ikke kjipt

 

 

Ny grå dag der naturen har fylt på med snø. Men det har liksom ikke så mye å si.

 

 

 

Uansett er det vår, og jeg føler det godt.

Kanskje ikke så godt for fuglene som ikke finner mat. Må nok legge ut i løpet av dagen.

 

Kjenner et slags snev av energi, hjelper nok at kuttet i tommelen etter brødskjæring nesten har grodd. Kuttet vanskeliggjorde en masse, ikke minst å være i vann, til tross for om en tok på plasthanske.

I dag tror jeg det skal gå an å gjøre et utfall med vann.

 

Da uka starta var jeg faktisk fortsatt sliten etter forrige uke. Og da kontoret mitt var opptatt et par dager, tok jeg like godt og avspaserte. Så denne arbeidsuka ble svært kort.

Mandag hadde jeg time hos tannlegen, den siste tanna skulle bygges opp. Tannlegen har ikke tro på at den vil holde særlig lenge. Så da er spørsmålet hvordan dette med problema i munnen går.

Men torsdag hadde jeg time på St. Olav der munntørrhet skulle måles. Der kom det fram at jeg har lite produksjon, eller forstyrrelse av produksjon.

Ene øyet mitt produserte ikke tåreveske. Under undersøkelsen med å irritere øyet, var det like tørt.

 

Det kan nok virke som kroppen min jobber tungt nå. Men dette kan kanskje føre til at jeg har noen rettigheter angående tannbehandling, så når det først er gale så er akkurat det bra. Men vet det ikke sikkert ennå.

 

Leverprøvene mine var dessverre gått opp igjen. Nå har jeg ikke tatt sprøytene jeg tar for revmatismen på en stund, så da er det muligens ikke der problemet ligger. Jeg skyller alt på disse sprøytene, jeg syns de er forferdelige.

Begynte på igjen med den biologiske sprøyta samme dag som jeg kom hjem fra Trondheim.

 

Nå blir det videre undersøkelser og ultralyd av leveren. 

Sannsynligheta er at det er vekta mi, at jeg er for stor.

Leser på nett at det verken er bra å gå fort ned i vekt eller gå opp i vekt. Jeg har i den senere tida gjort begge deler. Leser videre at inaktivitet er det verste og at 1/3 av befolkninga sliter med fettlever uten å vite det. Og at dette kan før til sykdommer og for tidlig død.

 

OK…

 

Dette gir nok noen tanker.

Heldigvis greier jeg å komme meg ut og øke lengda på gåturen jeg har beskrevet tidligere.

Legen slo fast med, et smil, at dette ikke var nok, uten at hun visste lengda på 8-tall mitt.

Skjønner nok det, men tenker det er en bra start.

 

Alle tankene om dette og hvordan jeg tenker jeg må gjøre det, kan jeg dele når det er i godt i gang.

 

Men jeg kjøpte meg en bok som jeg skal følge med og notere HVER DAG.

 

 

Jeg syns egentlig det er et problem å følge med hvordan jeg har det, for egentlig er dette sååå kjedelig. Men det er snakk om helse og livskvalitet.

Jeg vil bare betrakte meg som frisk.

 

Likevel, tror jeg er kommet dit at jeg skjønner jeg må høre mer på hva som er det beste. Ikke presse meg igjennom. Gi meg sjøl plass i mitt eget liv.

 

Nå har jeg brukt nok tid på å kjøre utenfor veien i denne omgang, jeg må opp på den igjen.

Det er trist å miste faren sin og det har vært mye rundt det, det er trist å miste dyra sine og ja…slik er livet, gleder og sorger. De hører med.

Det har bare vært nokså intenst periode nå.

 

Men nå må jeg bare greie å ta et tak for kroppen min. Og på den lista står det mye, men jeg kan bare ta ett skritt om gangen. Og de skrittene kommer jeg helt sikkert til å skrive om.

Kanskje til det kjedsommelige…

 

 

Nå snør det så verden ute er helt hvit, og på radioen synger Lars Kilevold at livet er for kjipt og at det regner hele året.

 

 

Det er helt feil.

Det snør.

 

Ha en riktig god helg.

Er det noen som vil gå 8-tallet med meg?

 

 

8 kommentarer
    1. For en ting er, hjelper det å skrive sine tanker og følelser og planlegge litt. Å ta tak i egen helse er kjempebra.
      Lykke til meg deg.

      1. Takk skal du ha. Fikk lyst til å skrive litt direkte på bloggen om hva som er utfordringene, men har jobbet med dette i mange år. He, he, tror likevel jeg er på riktig vei til tross for avsporing <3.

    2. Skjønner at du har en del utfordringer, og det kan være fint og oversiktlig å skrive ned litt. Litt kjedelig, tja, og skummelt å se ting nedskrevet, men forhåpentligvis nyttig, sånn at du ser ting & tang i perspektiv… Det er vel for å rydde i eget liv og i egen helse, så er jo et bra redskap sånn sett.

      Jeg synes også det skal slutte å snø nå. Vi trenger varme vårdager. Bedre for gikta også, det!

      Ønsker deg en fin søndagskveld, og ei enda finere uke! ♥

      1. Akkurat nå har det vær en del utfordringer, men en må bare ta tak i de. Det er så flaut når jeg er på kontroll til legene og de blir oppgitt over at jeg ikke følger med min egen helse. Så nå er det i hovedsak derfor jeg skiver ned. Da har jeg oversikt neste gang…blææ (syns det er så kjedelig å følge med vondter og ubehag, for det vil jeg forbi og glemme).
        Varm og god luft, sprette rundt i lette klær uten stive ledd…det ønsker vi oss <3 :).

    3. Kjempeflott og ærlig skrevet blogginnlegg ❤😊

      Tror det er nyttig å skrive ned det man tenker for å sortere tankene sine. Man setter ting i perspektiv. Viktig å sette seg selv først.

      Her er det kjølig, men det har vært oppholdsvær i dag da. Bedre enn når det regner sidelengs, hagler, blåser så sludder.

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Takk, prøver å være ærlig uten å være sytete…men det kommer alltid an på øynene som ser :). Jeg må nok bli flinkere til å kjenne på mine behov.
        Vi ønsker oss vår nå!!!
        Takk igjen og riktig fin uke til deg. Klem <3

    4. Skulle gjerne gått åttetall med deg jeg. Men vi får gjøre det i fantasien. Jeg går som regel runder, men det går fint an å vri det til et åttetall der jeg går! Uff den kroppen og den helsa. Det er kjipt at det ikke skal være enklere å få en bedre helse. Det er hard jobb det. Legen min sier at det å gå er sundt for helsa, men det nytter ikke når det kommer til vektnedgang. Da er det visst maten jeg må se på. Synes det er fryktelig vanskelig å gå ned, men jeg jobber med saken så godt det går. Jeg har da klart å holde meg der jeg er det siste året. Ikke verst bare det. Vi får heie på hverandre, spise sundt og gå i åttetall da!!!! Klemsiklem:)

      1. Det har vært hyggelig. Vurderer å ta på en ekstra runde i dag, passer bra med 8-tall på 8. mai :). Bra å greie å holde seg på et nivå. Jeg greidde ca. 20 kilo ned for et par år siden, nå er alt tilbake. Ja, vi må heie på hverandre. Syns det høres ut som du har taket på det. Sjøl er jeg opptatt av å få opp kondisjonen (og balansen) i første omgang + minimalisere hvitt sukker. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg