Når isen rauter

 

 

Om jeg var for sent eller om det er for sent, er jeg ikke helt sikker på. Men jeg rakk ikke sola.

 

 

Sjøl om det var plana. Komme meg i sola.

 

Jeg pakka en sekk med kaffe og brødskive.

For i dag ville jeg gjøre det.

Gå i rundt vannet som heter Krokvatnet.

Jeg prøvde det tidligere og skrev om det HER.

 

 

Klokka hadde passert ett da jeg parkerte oppmed vannet.

Ser et menneske på isen. Det er en nabo som er ute og går. Joo, hun mente isen var sterk nok. Vi snakker en stund og jeg ser sola på andre sida kryper oppover fjellsida.

Det kommer en lyd som jeg tror er et fly, men får vite at det er isen.

 

Det er isen som rauter, sa naboen.

 

Det kom av at vannstanden under isen ble lavere, samtidig som isen ble tykkere og isdekke ga seg etter det, fikk jeg vite.

 

Jeg begynner å gå.

Underveis hørte jeg lydene, av og til var de så sterke at jeg kvapp. Nesten litt ekkelt med denne lydene.

 

Så sola på fjellrekka bak haugen.

Så også sollyset bak fjella.

Sola skein også i det området dit jeg kom på siste turen.

Isen har fått et rimlag. Den var ikke så blank som da.

Sollyset ble kasta framover isen i en stripe. Men det ble ikke kasta dit jeg gikk.

Det var spennende hver gang jeg runda en ny sving langs vannet.

Hvordan ville naturen se ut rundt svingen.

Her dukka en liten bukt opp.

Kort vei over til neste bredd.

Framme ved et utløp, en liten elv. Visste jeg ville møte på det. Elva rann mellom et anna vann.

Det heter Kalvskinnet.

Og her er Krokvannet.

Er nesten ikke sikker på hvilket vann som som sender vann i den lille elva.

Det må sjekkes til sommeren.

Kjenner at det begynner å bli på tide med en kaffekopp.

Begynner å bli litt snublete.

Så forhåpningsfullt mot fjellrekka, om sola ville komme over.

Men til slutt måtte jeg bare…

Skiftet på meg en varmere genser og fann fram sitteunderlaget.

Kaffe, govt heimbaka brød med brunost var helt riktig.

Så i rundt meg, tenkte på hvordan det så ut her når det var sommer…

Sitte her på andre sida av vannet, der jeg aldri har vært før.

Men det var tydelig at det begynte å mørkne.

Så det var bare å pakke ned og komme seg videre.

Og så var jeg framme ved der jeg måtte snu sist. Nå gikk jeg bare ut på isen. Sikker på at den holdt. Ellers var jeg inne ved land også.

 

Jeg hadde klart det.

Hele vannet var runda.

 

Følte en hoppende glede over turen.

Det var bare å traske de siste metrene bort til bilen.

Jeg hadde brukt to timer på turen.

Godt fornøyd med meg sjøl og skritta jeg hadde samla.

Søndagskvelden og mørket kunne bare komme.

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg syns det er så utrulig fascinerende når isen rauter…eller synger som jeg sier. Kanskje ikke den vakreste “sangstemmen” men det har jaggu ikke jeg heller, hihi 🙈😂
      Flotte bilder fra en herlig tur 🤩 og menyen var perfekt 🤗🥰

      1. Så du har hørt dette før, venner seg sikkert til lyden – men syns nesten den var skummel 🙂
        Høres likevel finere ut å kalle det for å sang.
        Takk, kosa meg og jeg syns også maten var akkurat riktig 🙂 <3

    2. For en herlig tur du fikk! Vakkert ved vannet der og nydelige bilder i stillheten 🙂 Nesten litt ubehagelig når isen lager de lydene… vet hva du snakker om… Lag deg en fin mandag!

      1. Ja, det var en veldig fin tur. Du syns den lyden er ubehagelig også, ja. Takk, dagen ble fin og det håper jeg din også var. Klem

    3. Så herlig å sjå! Artig du gikk rundt hele 😍 nydelige bilda, kan forstå fra teksten at du hadd en skikkelig god tur <3

    4. For en vakker tur, og isen den snakket til deg den. Husker da vi var små og skulle gå på skøyter på tjernet hjemme. Isen sprakk under oss, og brølte! Skal si vi fikk fart på oss innover igjen. Kanskje like bra, for vi fikk respekt for islagt vann på den måten. Klemsiklem:)

      1. Skjønner det måtte være en ekkel opplevelse at isen sprakk og så den lyden. Det er veldig viktig å ha respekt for isen, men veldig fin tur. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg