Navn på andre blogger

 

 

 

For noen dager siden inviterte jeg til å fortelle om navnet du har på bloggen din. I dag kan jeg presenter svara.

 

 

 

 

Det starta med at jeg begynte å tenke på at mitt eget navn kunne virke uforståelig. Så jeg skrev et innlegg, der jeg også inviterte til å fortelle om egne bloggnavn. Litt spent var jeg, kom jeg til å få respons…

Uvant som jeg er til å invitere.

Heldigvis fikk jeg svar.

De vil jeg presentere her.

Jeg er jevnt over nysgjerrig av meg, syns andre mennesker er spennende. Så takk til dere som var så snille å ta utfordringa.

 

Bloggene legges inn alfabetisk, både hva de sjøl skriver og en kommentar fra meg om bloggen:

 

Dedicat

Han forteller at det var tilfeldigheter som brakte han inn i bloggverdenen, uten at han utdyper det nærmere. Han reflekterte over hva han skulle med bloggen og fant ut at han “ville dele” tanker og ord.  Han forteller at ordet dedikere dukka opp i tankene og kom fram til ordet “Dedication”. Det viste seg være opptatt, så da falt valget på “Dedicat”.

For meg er bloggen til Dedicat en solid blogg. Lett språk og godt innhold. Han skriver  jevnlig, om ikke nødvendig daglig. Jeg greier å få med meg innlegga hans og de er en glede av historier, små episoder og innblikk fra stedet han bor. Han har en varhet der man føler mening i mellom linjene. En fin blogg jeg ikke har fulgt så lenge, men glad for at jeg gjør.

 

Dixi Rose

Denne bloggeren har kalt opp bloggen sin etter den ene katten, Dixi Rose. Hun ønsker at bloggen skulle være en del av henne. Hun syntes det var vanskelig å finne bloggnavn.

For min egen del tok det en stund før jeg fant fram til henne, men hun skriver alltid så koselige meldinger. Og til tross for at jeg ikke fant fram til henne, fortsatte hun å kommentere. Så endelig fikk jeg nøsta opp i det og kom inn på en blogg med sjøldisiplin og vlogging. Nært og snilt forteller hun mye om trening og mat. Og ellers deler hun bilder fra nærområder i Trondheim. En snill og velmenende blogg uten å være påtrengende. Ellers er hun glad i musikk og katter. Og nå har jeg funnet henne.

 

Fruensvilje

Hennes navn kommer fra en båt i Danmark. Hun hadde tidligere en blogg som het “Leirabesta”, fordi hun hadde blitt bestemor. Men da sambygdingene fant ut at hun blogga, fikk hun kritikk for dette. Hun ble lei seg for og vurderte å slutte å blogge. Da var det hun så den båten som lå ved en kai i Danmark. Hun kjente på sin egen vilje, og at hun ikke tillot at dem i rundt henne skulle få ødelegge for henne. Derfor sletta hun den bloggen hun hadde og starta på nytt opp som “Fuensvilje”.

Og det er vi nok mange som er glade for, at fruen tok fram viljen sin. Vi må ikke la andre ødelegge for vår glede, når den gleda ikke går ut over noen. Dette er den bloggen jeg har fulgt lengst, faktisk tilbake til hun hadde den gamle bloggen. Ja, jeg har så vidt møtt henne også, så vet hun er en trivelig dame. Og så blir jeg slått ut av effektiviteten hennes. Uansett, med helseplager og sin store familie rundt seg, produserer hun alt fra strikk, mat og et bugnende drivhus. Tror hun har fått utdelt mer tid enn mange av oss andre.

 

Gryende

Navnet kommer fra at hun først kalte bloggen “Gryende tider”, men den ble hetende “Gryende”.

“Gryende” er desidert den siste bloggen jeg har begynt å følge. Rart dette, hvordan en bare hopper over blogger før en plutselig tilfeldig finner ut at denne vil jeg følge. Nå skal det sies at Gry har en stor produksjon av tekst, med flere innlegg om dagen. Så jeg har ikke kapasitet til å få med meg alt. Det sier enda mer om henne, hvilken kapasitet hun har. Hun skriver friskt og har meninger om mye. Og med setninger som er krydra med sideblikk på det hun sjøl skriver.  Under en sylskarp penn og et intellekt som våken er til stede, banker et varm hjerte. Så et veldig hyggelig bekjentskap.

 

 

Happy

Hun het for “Foreignerat50”, men hun fant ut at ingen er evig 50 år. Hun heter Ligaya som betyr happy på engelsk. Derfor ble “Happy” navnet på hennes nye blogg.

Og navnet bærer bloggen godt. Jeg var faktisk innom den gamle bloggen hennes, uten at jeg begynte å følge den. Men det gjør jeg nå, for her er det mye glede, vakre bilder og blomster. Religion står også sterkt for henne, men den stenger ikke de som har et annet livssyn, ute. Det syns jeg er en kunst. Ellers får en innblikk av å bli født i en annen kultur og hennes strev og utfordringer i livet. Det har vær et liv som har kostet mye. For meg er det både en interessant og lærerik blogg å lese. Jeg har tatt meg noen dykk i arkivet, det er å anbefale. Man føler respekt og forstår en del mer av hva en kan sette pris på.

 

 

Maikensnattblogg

Hun forteller at hun ikke heter Maiken, men at hun liker det navnet så godt, faktisk det fineste navnet hun vet om. Det klinger også godt sammen med nattblogg, sier hun, fordi det er da helst hun skriver. Det er om natten hun jobber.

Jeg skal innrømme at jeg trodde hun het Maiken, for det navnet har passa fint. Hun er en vakker dame men hel haug søstre, som naturen har vært rause med utseendet til. Og hun bor på en vakker plass, hun deler bilder og morsomme betrakninger fra livet sitt. Det er humor i svingende. Varme og et levende liv, med en stor familie. Hun er glad i å reise og liker varmen. Jeg blir så glad av å lese bloggen henne, lese om forholdet familien har og det de deler. Hun skriver ikke så ofte, men innlegga hennes er herlige betrakninger som jeg prøver å få med meg.

 

MetteJosteinsdatter

Hun het først “Etdiktomdagen”, men forandra det til “MetteJosteinsdatter”. Før så skreiv hun ett dikt om dagen, med tiden har bloggen blitt mer enn et daglig dikt. Derfor tok hun i bruk sitt seget navn.

Og etter hun har skiftet navn, fant jeg henne. En variert blogger, men veldig mange fine bilder. Hun har ikke så mye tekst, men teksten er tenksomme og gode. Det er en blogg som er lett til tross for at en skjønner det ligger utfordringer bakom. Hun skriver også flere innlegg om dagen. Jeg får ikke med meg alle, for jeg har ikke så mye tid å disponere, eller bare at jeg rett og slett er litt treig. Denne bloggen har likevel blitt en av de bloggene som jeg følger og som en tenker på. For slik er det, menneskene bak bloggene blir mennesker en ønsker alt godt for.

 

Utifriluft

Eier av bloggen “Utifriluft” sier enkelt, navnet ble slik fordi hun har sin beste tid ute i friluft. Og fordi hun elsker å være på tur! Enkelt og greit lissom…

Og her får en store doser med flotte bilder, både nært og oversiktlig. Hun opplever og deler og formidler alt så enkelt og greit. Her er lærdom, nysgjerrighet og mye vakkert. Hun er en tøff dame, med bobilen sin oppsøker hun områder som hun presenterer. Jeg har fulgt bloggen nokså lenge og gleder meg over det jeg ser. Tekstene er tydlige og korte. En blir liksom med på tur i sin egen stue. En blogg å følge og som bære navnet sitt til fulle.

 

 

 

Følger du mange blogger?

 

 

 

24 kommentarer
    1. Dette synes jeg var en fin idé, samtidig som jeg fikk høre litt enkelt om noen andre bloggere. Som ny på blogg.no er det vanskelig å vite hvor man skal begynne å lese, men slike innlegg hjelper med å få en viss oversikt, så hjertelig takk 😀

    2. Så kjempekoselig skrevet av deg ❤😊 Blir helt rørt her jeg sitter ❤❤❤

      Jeg leser en del faste blogger som din og de andre du nevner i blogginnlegget ditt, samt noen av mine bloggvenner som blogger på nouw.com. De blogget jo på blogg.no tidligere.

      Synes det er kjempekoselig å sette seg ned med en kopp kaffe når jeg skal kose meg med å lese blogger ❤😊

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk, så koselig sagt. Ja, det er trivelig å lese hva de forskjellige en følger, hva de er opptatt av. De som flyttet, mistet jeg litt kontakten med – men tenker jeg skal finne fram til de igjen. Klem <3

    3. Så herlig innlegg om de forskjellige blogger 😀 Og tusen takk for slik god omtale for MIN blogg <3 Ja man finner blogger man velger å følge – som pirrer nysgjerrigheten – og man ser litt bak ord og bilder hvem de forskjellige er… et lite gløtt iallefall 🙂

      1. He, he, tenkte jeg skulle retter om den duplikatskrivinga :D, ikke allltid korrekturøynene mine virker like godt. Nå har jeg ryddet i all “læring”. Takk :). Klem <3

    4. Jeg leste det innlegget du la ut, men kom aldri så langt som å svare på det 😮 Men mitt navn er sånn at jeg ville “skjule” meg litt, litt halvanonym blogg for elever og foreldre. Valgte et navn som mine små tremeninger sa til meg da jeg var liten. Frodith. De prøvde å si Solfrid, som jo er mitt egentlige navn, men det var ALT for vanskelig og det kom ut som Frodit 😀

      1. Ååå, dette skulle vært med. Kanskje jeg skal lage et nytt lignende innlegg og få med deg også. Senere. Dette var veldig søtt. Klem <3

    5. dette var et koselig innlegg ,du er raus med fine ord om dei forskjellige bloggerne ,og takk for fin og koselig omtale om min blogg :=) jeg følger en del fast ja ,noen hver dag andre innimellom og noen leser jeg uten å komentere ,det kan bare være fordi jeg rett og slett ikke hvet hva jeg skal skrive om temaet :=)

      1. Takk, så fine ord <3. Nei, det er ikke alltid en har noe å si. Og en må føle noe for det en skriver, ikke bare la det gå automatikk i skriving.

    6. Så artig. Nå ble jeg litt fuktig i øyekroken. Tusen takk for herlig omtale. Spennende å lese om historien bak navnet til de andre. 🤗 Jeg håper jeg får roen til litt andre typer innlegg i sommer. 🤗

      1. Åå, tusen takk! Det var fine ord. Det er spennende hvorfor man velger navn og hva man tenker, så det var veldig artig at dere ville dele dette. Og du har altid fine innlegg :).

    7. Tusen takk for fin omtale. Ble veldig glad for det🤗og så fikk jeg også innblikk i de andre sine blogger og hva de deler. Jeg følger litt i rykk og napp, det er den tiden…

      1. Ja, denne tida, den raser for fort avgårde. Bra du ble glad, da ble jeg også glad :). Det er artig å utvide de en leser, men så er det igjen denne tida.

    8. Ble veldig rørt av omtalen. Tusen hjertelig takk.
      Og jeg følger også alle du omtalte her og flere til.
      Men som du sier, vanskelig å få lese alle innlegg. Vi skal jo også et liv utenom bloggen:)
      Men her er jeg også blitt en fast leser:)
      Ha en fin dag til deg:)
      Veldig fint innlegg forresten:)

    9. Takk sjøl, du :). Og så artig du har blitt fast leser <3.
      Det å følge med her inne tar tid, og det er ikke alltid en har den tiden. Men veldig trivelig å lese.
      Du på kose deg på, midtsommer og St.Hans må nytes. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg