Olsok

 

 

 

Olsok i dag. Det blir en liten feiring med rømmegrøt. Grøt i enkleste form, altså kjøpt.

 

 

 

Nå feirer vi vel ikke Olsok, får det bare så vidt med oss.

Men i og med det passer å besøke mor, passer det også med en liten markering.

foto:asbjørg

Olsok kommer av Olavs vaka, fordi Olav den Hellige døde i dag, etter slaget på Stiklestad i 1030. Det er faktisk offentlig flaggdag, står det i almanakken, som jeg ikke har.

 

Eldstemannens kjæreste har ikke hilst på mor, så det passer bra med en kombinasjon.

Men må lage egen grøt til henne, fordi hun er veganer.

I gårkveld hadde vi en god veganrett som mellomste fant på nett. Det er mye godt innen den sjangeren også.

 

Høysommeren er på hell.

Vi har sensommeren i vente.

Og ferien.

Min ferie.

 

Men først er det en del ting som skjer.

I morgen går det største arrangementet på museumet av stabelen.

Jeg er nesten ikke stresset, våkna likevel med noe uro i dag. Redd for at jeg ikke har den kontrollen jeg innbiller meg jeg har.

Falt liksom litt sammen etter onsdagen, den tilstelninga har ikke noe med jobben min å gjøre.

 

Uka som kommer starter med mors fødselsdag.

Ellers har jeg tenkt å jobbe intensivt til uka.

Neste helg er årets siste arrangement.

Og så er jeg framme, framme ved ferie og fri.

Det blir fantastisk godt.

Og første uka av ferien skal jeg bare la humla suse og sprike med tærne. Det som er sørgelig er at sommeren er på hell.

 

Nå skal jeg lage humus, sette grøt på koking og en tur innom kontoret for litt markedsføring angående morgenen.

 

Nyt dagen din.

Feirer du Olsok?

 

 

 

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Kjempekoselig å lese blogginnlegget ditt, og så koselig måte at dere feirer litt Olsok da 😊

      Har smakt vegansk mat, og det er mye spennende de spiser, og det har jo blitt mer veganske produkter i butikkene nå enn hva det var før. Eneste jeg reagerer på er alt krydderet. Det må jeg være forsiktig med siden jeg har en hudsykdom som blusser opp hvis jeg spiser sterk mat.

      Vi feirer ikke Olsok, men vi skal ned til Trondheim sentrum for å få med oss litt liv. I morgen skal vi i Nidarosdomen på familiemesse. Datteren til min nevø i Asker er med i et barnekor, og de har sommerkorleir her i Trøndelag. De skal synge i Nidarosdomen kl.11.00 i morgen.

      Det er fult liv i Trondheim sentrum nå med arrangementer som skjer i forbindelse med Olavsfestdagene.

      Ønsker deg en superfin lørdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Må feire når en kan 😀
        Uff da, kjedelig å ikke tåle krydder noe særlig.
        Har mange ganger tenkt å ta turen til Trondheim når det er Olsok, var det med ungene når dem var små. Håper konserten ble bra, artig når en kjenner noen av de som opptrer.
        Takk, håper du hadde en god helg. Klem <3

    2. Vi pleide å feire Olsok med god mat når foreldrene mine levde, og i tillegg var det fødselsdagen til en god venn som ble feiret . Nå er han borte men jeg husker fortsatt hvilken dag det er. Jeg skal på middag i dag, og da blir det Chili con Carne og ikke noe norsk mat. Ønsker deg en fantastisk lørdag, klems 🤗

      1. Koselige minner å tenke tilbake på. Vemodig også, når folk er borte.
        Chili con Carne er nydelig…må kanskje ha det en dag, lenge siden sist 🙂
        Nyt tirsdagen. Klem <3

    3. Takk for påminnelse om olsok. Vet jo egentlig at det er det i dag, men glemt det helt. Vart nok markert mer i gamle dager, av de som er eldre enn meg også. Jeg har aldri markert det. Men rømmegrøt kunne jeg ha tenkt meg. Det må jeg ha snart, en dag med det første….Kjempegodt.

      1. Ja, det kan sikkert hende, vanligvis marker vi vel ikke. Ble overraska da jeg oppdaga det var flaggdag.
        Rømmegrøt er absolutt godt noen ganger 🙂

    4. Feirer ikke Olsok, og husket ikke at det var det engang 🙈😀
      Herlig bilde av deg og moren din, godt humør på begge to 😍

      Kjenner jeg er lei meg for at jeg ikke har fått med meg å komme og se utstilling med mere hos deg.

      Håper jeg kan få det til ved en annen anledning 🙂 Kommer til å bli godt med ferie for deg, men. litt synd at du først har ferie når sommeren er på hell. Men været kan bli fint da ☺️
      God lørdag! Klem ❤️

      1. Nei, egentlig feirer ikke vi heller – men i år passet det seg slik.
        Takk, tullebilder…noen ganger må en bare tulle litt 😀
        Synd du er dårlig form Heidi, utstillingen plukker jeg ned etter søndag – men ellers håper jeg du får til å komme utover til museet en gang, kanskje vi kan kjøre oss en tur.
        Gleder meg vilt til ferien <3
        Bare ikke ha noe…eller nesten ikke noen planer.
        Stor klem til deg <3

    5. Nei, jeg hverken feirer eller markerer Olsok. Men egentlig burde jo alt som feires kan, feires! 😀 Så artig bilde av mora di og deg! ❤️ Håper dere får en hyggelig og flott kveld! Jeg skal spise middag med venner i kveld, men det blir på kinesisk vis 😀

      1. He, he, jaa, ikke sant…alt bør egentlig feires 😀
        Ble en serie av tullebilder, jeg tuller og mor kasta seg med på notene.
        Kinesisk har veldig mye godt på matfronten. Kvelden ble bra 🙂

    6. Kjenner jeg synes det høres litt deilig ut å skulle sprike med tærne til uka. Mine skal samles og lukkes, om du skjønner… Kos deg med familien. Du likner moren din 🙂

      1. Ja, det gleder jeg meg helt enorm til…driver å øver for at tærne skal sprike maksimalt 😀
        Du er-, eller strak er i gang med arbeidet. Det bruker vor det oftest å gå seg til…vi vet det 🙂
        Takk, vi hadde en interessant kveld…syns du jeg ligner mor, ja, er sikkert noen likheter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg