Se det

 

 

Mener ikke konkret du skal få se noe, men liksom litt til meg sjøl; se der, det gikk-.

 

 

Her bygger vi ned, det var ikke en gang noe spesielt som gikk.

Bare en dag.

Nå er ikke det bare, bare. Spesielt med tanke at denne dagen starta motsatt av den i går.

Da klokka ringte i dag var det nesten umulig å komme seg opp.

Jeg ville bare sove.

Fikk hamla meg inn i stolen min, med stort, varmt glass vann med lime i.

Og der satt jeg!

 

Ute var det mørkt som det aldri skulle bli lyst igjen.

-Tror ingen blir overraska når jeg forteller at det ble det likevel.

Først var det en hvit snøflekk i fjellet som lyste gjennom mørket. Etterpå kom det mest fantastiske lyset en kan tenke seg.

Som et gyllent håp.

Jeg fikk samla lemmene til bevegelse, med sko og ut for å fotografere. Da hadde lyset blitt mer gult.

For lyset kommer fort når det først kommer.

 

I går synte jeg snøbilder. I dag var det bart.

Jeg prøvde å fange lyset som best jeg kunne, men nøt for mye og var for lite konsentrert. Tror det var noe med temperaturen også, for den var så mild og snill.

 

Etter hvert kom jeg meg på jobb. Jeg er heldig som kan styre såpass arbeidstida mi sjøl. Ut i fra kroppens begrensninger, avtaler, planer og tidsfrister.

 

Fikk telefon fra St. Olav i dag og fikk sagt at jeg ikke hadde tatt den ene sprøyta jeg skal ta på to måneder. Føler samtalen ble konstruktiv og fin. Jeg skulle ta kontakt når/om jeg starter opp igjen. De skulle fortelle til fastlegen min om  forskninga jeg gjør på meg sjøl. Jeg skal til henne over helga, vil spørre henne om hun føler hun kan følge meg på dette. Bør nok ha noen som er helsefaglig i ryggen. Kunnskapen min er alt for liten, sjøl om jeg leser for å prøve og tilegne meg noe. Det viktigste for meg er at jeg greier å være mest mulig objektiv på hvordan det påvirker meg. Har ikke handla inn boka ennå, den jeg skal skrive ned i.

 

Etter to dager på jobb, vil jeg si det absolutt ikke er så ille som jeg frykta. Jeg holder tråden og føler på mer energi enn da jeg ferierte utslått i en stol i min egen stue.

 

Mot slutten av arbeidsdagen får jeg krisetelefon fra foreldra mine; tv´n deres virka ikke.

Nye tv’er og eldre mennesker er ikke nødvendig vis en god kombinasjon.

Det hadde også vært torden og lyden, så det var visst flere eldre som hadde problemer. Og denne gangen fikk jeg ikke til noen løsning, så ringte support til slutt.

Etter og ha slåss med ledninger, små skrift og for dårlig lys i flere timer, så voila`, begynte tv’n både å snakke og vise bilder.

Lykke over hele linja.

Da satte jeg både bilsnuten og min egen-, i retning mitt eget hjem. Og ja, det var godt å komme dit og hit. Jeg var veldig fornøyd med at jeg henta inn ved i morgest, at jeg var i hus og at foreldra mine fikk den superviktig tv’n til å fungere.

Sjøl har jeg kokt meg te etterpå, hører på rolig musikk og syns livet ikke er så verst. Sjøl om det blåser og snart ikke blir mørkere gjennom et døgn.

For det betyr at det blir lysere snart.

Og akkurat den tanken er til å slå krøll på seg sjøl i ultimat kosemodus.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Sier ofte ..Se der ja.. til meg selv.. 🙂 Kan se det vakre lyset i bildene her..og selv om det er mørketid blir det litt lyst i løpet av dagen..og nå snur det vel mot lysere tider også :)) Leste om snø og utfordringer også.. Bra å få oppfølging av noen med kompetanse på helse..men samtidig lytte til det en kjenner selv også 🙂 Må le litt av det med eldre og tv..mormor ringte stadig den siste tida hun bodde for seg selv..og nå er det faren til mannen min som stadig ringer fordi han ikke får på tvn.. God natt og fin morgendag til deg <3

      1. He, he, ja, det er greit å se sjøl, men når jeg brukte det som overskrift kunne det mistolkes :). Lyset var så vakkert, så følte ikke bildene synte det ordentlig, men takk skal du ha. Gleder meg så til sola begynner å stige igjen. Ja, må nok ha folk med kompetanse rundt meg – det er litt risiko med skadd benstruktur om jeg ikke får til å minske betennelsene. Det er egentlig fryktelig synd at det ikke finnes eldre-vennlige tv’er. Utviklinga vi har setter de eldre helt utenfor og det er trist syns jeg. Tusen takk for en veldig fin kommentar, riktig god natt til deg også og at du står opp til en ny, god dag <3 :).

    2. ja lyset er vakkert og det forandrer seg fort,tv er viktig når en er gammel,tidtrøyte kaller noen det og det er greit særlig nå i mørketiden :=)nå hvet ikke jeg hvor langt det er for deg å kjøre til dine foreldre,men jammen er du flink til å følge dem opp :=)

      1. De eldre opplever nok tv’n som noe som lager mer opplevelser i hverdagen. Fra meg tar det ca. en halv time å kjøre til foreldra mine, fra jobb under halve tiden. Prøver å besøke den et par ganger i uka, noen ganger kan det bli mer.

    3. Vakkert morgenbilde. Her var også himmelen i adventsfarger, lilla! Nydelig var det.
      Så bra tv ble fikset. Nytt er ikke alltid lett for noen. Her skal det inn fiber snart, og så mye rart man skal lære. Aner ikke om jeg klarer alt dette, eller om tv`n våres er for gammel til dette. Spennende blir det visst.Ute blåser det noe veldig, så det er godt å kose seg inne. Klemsiklem til deg 🙂

      1. Takk, ja desemberhimmelen kan være så nydelig. Tv’n tror jeg er fryktelig utfordrende for mange eldre. Heldig som får filter, da går det fortere. Tror du greier å tilegne deg det som du må :). Klem <3.

    4. Fantastisk at du greide få tv’ n til å virke! Jeg har enda ikke greid det. Eller noen andre. Det har vært elektrikere, i forgårs en fra canal digital (jeg har parabol og to andre tv virker på den) da virket den hele gårdsdagen, men i kveld. Nope! Jeg er så irritert!!! Problemene startet etter rehabiliteringen, før det var alt på stell. Boksen slår seg bare av. Det er et mysterie, og i morgen er det nytt forsøk…

      1. Ja, det var godt at jeg klarte det – men med assistanse denne gangen. Skjønner det er irriterende når tv,n ikke virker. Men ikke kast fjernkontrollen, det hadde jeg lyst til da jeg praktes hjemme hos meg sist. Håper du har kommet det på tv’n nå <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg