Skyting i nærmiljøet

 

 

 

Dagen starta litt for plutselig, litt for voldsomt. For mitt modus.

 

 

 

 

Jeg rekker ikke bli ferdig på badet før flere vil inn.

Morgenen er kort og hektisk.

På en lørdag.

 

Har funnet fram en termos som det viste seg var en kaffeskvett i.

Det lukta ikke godt.

Etter vasking, bakepulver og skoldende varmt vann, syns jeg fortsatt det ikke lukta helt bra.

Går ned i kjelleren for å hente te-termosen, river ned en halvtørka plante på veien.

Typisk, typisk når morgenen ikke er på lag med verken seg sjøl eller meg.

 

Min store, lille gutt er guttungen jeg husker.

Ivrig på det som skal skje.

Veldig ivrig.

Og en tanke stressa.

Det er nestsiste dagen i jaktkurset.

I dag skal det skytes.

Heldigvis er skytebanen like i nærheten, for tida nærmer seg.

Det skal skytes på leirduer, en høydare både bokstavelig og med gleden og spenninga.

 

Han ser for seg at han skal ha treff på hvert skudd, han har planer om å bli en god jeger. Det er ikke så mange av de, har han lært på kurset.

Jeg kjører han bort og for han er dagen han har gledd seg til i gang.

 

Kjører hjem, får ringt mor om handlelista og om hun vil komme hit for å spise og overnatte.

Men nei, det er for vanskelig.

Så etter skytinga er ferdig, etter handling, tar vi med maten for å spise sammen hos henne.

 

I gårkveld, da jeg hadde kjørt sønnen på kurset, gikk jeg på kontoret for å jobbe. Brukte et kvarter for å være inne på maskina, virka som noen hadde prøvd å få på maskina mi…

Den var låst og uangripelig.

Men ingen kan vel ha prøvd å komme seg inn på maskina håper jeg, hadde sikkert hatt det for travelt da jeg logga av på torsdag.

 

Jeg jobba intens de timene kurset varte og fikk ut møtepapirene med saker og vedlegg.

På mandag er et møte som ble flytta fram og som jeg måtte jobbe med for å få tilbake svar på om folk kunne-.

 

 

Jeg sitter her og er sliten.

Ikke hurra meg rundt, det er lørdag.

Hodet surrer i baner det egentlig ikke får lov til;

 

Meg.

Handlingsrom.

Muligheter.

Slitenhet.

 

Blir ikke bedre av å tenke.

Heldigvis vet jeg at tankene ikke vil vare.

Og så tror jeg det er umulig å gjøre de store forandringene når en ikke vet hva de skal bestå i eller kaste vrak på det en har.

I tillegg er jeg i gang.

 

I morgen er det to uker siden jeg starta, starta med tabeller og et blikk på helheten.

I går hadde jeg klart og sletta mattabellen. Det var så kjedelig at jeg mista lysta til å lage ny. 

 

HER er fra starten.

 

Jeg er i gang!

Søndag er veie og måledag, sist hadde jeg gått opp 200 gram.

Men ingen krise.

En av tiltaka er å øke måltida. Fra gjennomsnittelig to måltid- til fire måltid om dagen.

Ikke så sikker på om vekta har endra seg så mye i morgen heller.

Men det er greit.

 

Ett av de viktige fokusområda er å forflytte døgnrytmen og ha veksling av pauser og aktivitet gjennom dagen.  Og dette føler jeg en veldig bra utvikling i.

Tankemønster er jeg også veldig opptatt av, hva lar jeg meg tenke. Så det jeg beskrev lengre oppe av tanker, skal minimeres.

All irritasjon, følelse av urettferdighet, bekymringer og så videre, går bare utover meg sjøl.

 

Sjøl oppfatter jeg meg som et menneske med positive tankemønster, men ser jeg har mengder av forbedringspotensiale.

 

Så livstilsendringa mi er omfattende.

 

 

Kjenner at bare å skrive om dette får meg i fokus igjen.

Drit i det som drar ned, jeg finner løsningene.

Om ikke akkurat nå.

Tror jeg bare skal ha tillit til underbevisstheta.

 

Kjenner det gjorde godt å skrive, for det har jeg tatt meg lite tid til.

Blogg tar tid, så den har blitt en salderingspost.

 

Nå skal dagen min fortsette, først finne et bilde her og så må jeg finne fram til tabellene og tenke konstruktivt.

 

Skal jeg rydde, sortere i papir, gå en tur ut, vaske klær eller noe annet…se det, det vet jeg ikke ennå.

Men jeg finner ut av det.

 

 

Håper du har en lørdag med alt det som du ønsker dagen skal ha innhold av.

En klem til deg som las helt hit :).

 

 

 

 

 

 

32 kommentarer
    1. Her var det et vrimmel av tanker. Tanker skutt ut som leirduer mot den blå himmelen. Måtte noen knuses og andre knise av glede når de berget seg gjennom angrep utenfra. 🙂 Lykke til, og takk for klemmen jeg fikk etter siste punktum. Ta vare på deg selv, og nyt helga, uten å snuble innom gamle termoser eller inntørka buskvekster 🙂 Klem

    2. Takk for klemmen. Håper han får sitt jaktbevis nå. Ja, det er forbedringspotensial vi må jobbe med. Det nytter ikke å ta alt på en gang, men jobbe seg framover skritt for skritt. Synes jammen du er godt i gang. Bare det å skrive om det som du sier, det gjør noe med oss. Jeg tenkte at jeg kunne holde min livstilendring for meg selv, men jammen er jeg glad jeg har delt. Det stiller litt krav til meg selv, og det er så godt å få fine kommentarer tilbake. Ønsker deg en vakker dag, og stå på! Klemsiklem.)

      1. Håper jeg også, siste kursdag i dag og jegerprøven en av de første dagene. Takk, prøver å være i gang og bruker litt din teknikk som er “dagen i dag” <3. Glad for at du ikke holdt livsstilsendring di for deg sjøl :). Og så enig, veldig fint med tilbakemeldinger. Nydelig søndag til deg. Klem<3

    3. Vi har alle forbedringspotensiale. Jeg må skjerpe en del tankemønstre.. Og det å blogge er en fin måte å ta “tak” på en måte 🙂

    4. Æ e glad du fikk skreve og at du kjenne det gjør godt! <3 håpe søndagen bli i ro og mak uten ramlende planta <3

    5. Ikke heilt greit når tankene man egentlig ikke vil ha, prøver å trenge seg frem…men heldigvis forsvinner de som regel igjen. Og jeg tror at når det kommer til livsstilsendring, SKAL det ta litt tid – for de negative endringene kom jo ikke over natta, så det skal jaggu litt til før hodet klarer å omstille seg tilbake til en bedre og mer positiv måte å leve på 😊 Ønsker deg i alle fall masse-masse lykke til videre fremover.. og håper at du får en flottersfin søndag. 😊

      1. Ja, tanker forsvinner igjen, avhengig av dagsform, sykluser og en real snakk med seg sjøl :). Er så enig, tror tidligere har jeg vært opptatt av at det skulle gå så fort – så føler slik jeg nå har tatt tak i endringene er mye mer holdbare. Tusen takk, trenger lykkeønskninger. Nydelig søndag til deg også <3.

    6. Ikke bare enkelt å snu om på “gamle vaner”..men om en i perioder klarer å gjøre noe som føles litt bedre er jo det noen skritt mot målet ! Kjedelig å rive ned ting å få mer arbeide når en i utgangspunktet ikke bobler over av overskudd.. Jakt kunne jeg ikke tenke meg..men å skyte på leirduer hadde vært artig å prøve.. håper han klarer “jaktprøven”uten for mye styr.. Klem og fin dag videre <3

      1. Ja, det er de små skritt som må til. Tro en blir mer klossete når en blir sliten :). Har ikke kunna tenkt meg å skyte på dyr jeg heller, men håper sønnen greier det han har satt seg i gang med. Takk, håper uka de blir nydelig. <3

    7. Godt å skrive ned tankene sine, og du har litt vel mye å styre med. Håper det roer seg litt etterhvert, for det tar på med for mye som skjer. 😳☺ God klem 🥰❤

      1. Det er godt å skrive ned. Du har nok rett i det, det er litt mye som skjer – men ikke lett alltid å styre slikt. God klem tilbake <3.

        1. Nei, det er ikke lett å styre det, vet alt om det. Så jeg er så glad at vi endelig har mindre etter mange år med altfor mye 🙂 Håper det blir sånn for deg også snart 🙂

    8. Øvelse gjør mester når man skal skyte, noe jeg vet selv fra jeg var med i skytterlaget på jobben. Håper han klarer å treffe alle sammen etter hvert 😉 Om det er for mange tanker oppe i hode, er det godt å kunne skrive det av seg. Enten om man velger å skrive det på blogg eller i ei bok. Klem 🤗

      1. Så morsomt, så da er du nok flink med å treffe blink :). Han er i alle fall ivrig på det han er i gang med.
        Ja, skriving er en fint for å plassere. Skrev dagbøker før. Klem <3

    9. Å skrive kan være god terapi og hjelp for å få oversikt.
      Man klarer ikke alt på en gang, men litt om gangen.
      Jeg har så mye å gjøre at jeg må skrive ned arbeidsoppgaver for ikke å få kaos i hodet og glemme ting.
      Ønsker deg masse lykke til med alt du skal i gang med! <3

      1. Det er sant. Bruker å skrive ned på jobb, men på fritida blir bare slikt som har en bestemt tid skrevet ned.
        Tusen takk :). Du må ha en riktig fin dag. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg