Spå seg sjøl

 

 

 

For mange år siden, veldig mange år siden, kjøpte jeg meg tarotkort. De har ikke blitt slitt ut.

 

 

Tror fort jeg er tilbake til da jeg bodde i Trondheim.

Vi flytta fra byen i 1998.

Jeg husker jeg la et legg en stund før det ble avgjort flytting.

For jeg følte jeg sto foran et valg, men ikke hvilket.

Jeg la og husker det sto noe om både glade barn og landelivets gleder.

Og så flytta vi til gleden på landsbygda og barna fikk lykkelige barneår det er morsomt å høre de snakker om.

 

 

 

Tror jeg på Tarotkort, tror jeg på å bli spådd…

Svaret mitt blir nok ikke kategorisk på noe nivå, for det er så mye en ikke vet og fantasi kan være sterk -.

Men respekt har jeg.

Respekt for det jeg ikke vet.

På de drøye 25 åra jeg har hatt korta tror jeg ikke har tatt de mye fram. Faktisk tror jeg det er mindre enn jeg har fingrer på en hånd.

Så under en gang hvert 5. år og muligens enda skjeldnere.

 

 

Her om dagen da jeg hadde denne opplevelsen ble det påkrevet å legge et legg.

Jeg kunne lagt om karriere eller kjærlighet, men jeg valgte et generelt legg.

Spørsmålet som jeg stilte var om valg og livet.

Hvordan jeg skulle velge.

 

Jeg tok kortene i hånda og blanda lenge. 

Så la jeg ut.

Alle med framsida ned.

Tok så opp ett og ett kort, snudde de og tok for meg hva som sto for hvert enkelt kort.

 

 

Da alle var snudd så det slik ut.

 

Tolkninga av korta er tatt ut av boka «Den stor boken om Tarot» av Jane Lyle

 

Betydninga jeg las ut av hvert kort og hva de representerte var som følgende:

 

 

HESTESKOEN:

Knekten av begre, fra hoffkorta i den lille arkaden.  

Økt intuisjon, står det. Et snilt og fantasirikt barn, står det også og en tenåring som er følsom og kjærlig. Det kan også bety gryende kreative eller intuitive impulser. Kanskje kommer en i kontakt med dette. Ambisiøs, energisk og aktiv finner jeg også om dette kortet. 

1. Fortiden, se etter hvor viktige tidligere hendinger har vært.

Min lesing:

Fra jeg var lita stolte jeg på det jeg tenkte og oppfatta. Jeg ville mye og og hadde det travelt, føttene gikk fort under meg. Jeg var og er følsom, sårbar og bort i mot nærtagen. Som ung ville jeg ingen noe vondt (ikke nå heller), men hadde mange smerter inni meg over å føle meg innestengt. Kreativ har jeg vært og det førte meg til kunstfaglig utdannelse. Ambisjonene var store, fortsatt nesten umulig å vinke de bort. Fortsatt, etter et snart levd liv, ligger de der. Kortet er sammenfallende.

 

 

 

Ti begre fra den lille arkaden.

Kortet står for varig, åndelig lykke. Drømmer som blir sanne og overstrømmende glede. Det kan gjelde hvilket som helst område i livet, men spesielt relevant for personlige spørsmål. I personlige forhold spår kortet om varighet. Bånd som vil forsterkes videre, og behagelige forhold til familie både opp og ned i alder.

2. Nåtiden, følelser, tanker og faktiske hendelser

Min lesing: 

Et veldig fint kort som jeg føler glede ved. Går jeg å bekymrer meg for alt og så er det bare glede. Mentalt har jeg det veldig bra nesten uansett hva jeg sliter med, for i hodet har jeg balanse gjennom at jeg tåler og aksepterer mine utfordringer. Familien har jeg stor sett gode forhold til. Spesielt jobben har jeg følt spørsmål rundt, betyr drømmene noe om de drømmene jeg har båret på alltid…  Varighet i forhold får meg til å gå i tankemodus-. Føler meg splitta i hva jeg tenker og tror.

 

 

Solen fra den store arkaden

Lykke og vitalitet finner på en eller annen måte inn i livet. Alt blir lettere. Klarere tanker og mulighet til å legge langsiktige planer. Solen har brutt igjennom. Kanskje ny karriere.

3. Skjulte innflytelser som kan overraske eller endre resultatet

Min lesing:

Tror jeg på lykke… Endrer det resultatet av motbakkene. Motbakkene som har vært vandret i mange år… Skal jeg tro, tro på at livet står og byr fram det jeg higer etter, ønsker og vil. Latter og glede og ingen bekymringer. Eller at jeg takler det som skjer bedre. Det er mange ting som kommer meg i møte som kan tyde på det…

 

 

To mynter fra den lille arkaden

Her er det penger, økonomisk oppgjør, beløp som kommer. Praktisk hjelp til et spesielt prosjekt. Det er en dobbel betydning og en advarsel. Det som dukker opp skal verken misbrukes eller overses. En sjanse til å utvikle et nytt register. Av og til kan det være for mye arbeid og av og til for lite. Lære seg å avstemme energien og ressursene til hverandre. Kan også være rastløshet. Omskiftelighet. 

4. Hindringer som må overvinnes, mentalt eller praktisk

Min lesing:

Her dukker fort opp bosituasjonen min og min muligheten til å vedlikehold. Er taket prosjektet? Må jeg få det til eller selge det jeg har ansvar for… Er nok ikke flink nok til å balansere energi og gjøremål. Eller er det mentalt jeg må ordne opp med noe. Evnen min til å miste troa på meg sjøl, eller at andre ikke liker meg fordi jeg er så fæl… Kanskje jeg må greie å respektere den jeg er på et bedre vis. 

 

 

To mynter fra den lille arkaden

Ung mann med masse energi med store planer og lite gjennomføringsevne. Kjeder seg fort. Eller en eldre mann med en svært gutteaktig karakter og holdning til livet som ser etter en morsfigur.

5. Omgivelser og andre menneskers holdninger

Min lesning:

Her dukker to personer som passer til beskrivelsene, føler jeg. Eller møter jeg mye umodenhet i de jeg møter. En interresant vinkling som satte i gang noen tanker.

 

 

Verden fra den store arkaden  

En er kommet fram til slutten på en syklus og noe er ferdig og fullført. Verden betyr suksess og oppfyllelse. Det slutt på en ting og start på noe nytt. Det er et høydepunkt. Det kan være at en vanskelig tid med mange prøvelser er over. Man er klar til å gå videre. 

6. Det som bør gjøres

Min lesing:

Dette kortet satte meg ut. Må jeg… Eller hva? Hva er fullført og ferdig… Jeg tenkte på arbeidslivet, men er det nå eller er det et halvt år bak i tid det kan bety? Men det kan bety hvordan jeg tenker og tror alt MÅ være så vanskelig som det vist seg for meg at det har vært. Sjøl om jeg vet at en bare kan gå ut i verden å ta imot alt som er bra. Jeg vet det, men det er så vanskelig å tro på det, helt inn til det innerste.

 

 

Dommen i den stor arkaden

Kortet kan bety en avgjørelse. Slutten av en syklus. Det kan være en avgjørelse for å få livet bedre. Kortet kan bety personlig oppvåkning. Kanskje har en jobbet i mørket  og kan nå se tingene klarere. Den nye vitale energien kan få en til å sette pris på alt. 

7. Sansynlige resultat om en følger rådet i kortet i sjette plassering

Min lesing:

Jeg fikk lyst til å gråte. Disse to kortene på slutten ble sterke og henger sammen med å si det samme… Tror jeg må til å meditere. Det betyr nødvendigvis ikke at jeg skal slutte i jobben jeg nå har, kanskje jeg bare skal kaste av meg den ‘mørke kappa’ jeg har ikledd meg med…fordi jeg trodde jeg måtte. Legget starta å snakk om energi og avslutter med det.

Jeg må skjønne betydningen av kort seks, da blir det bra.

 

 

 

Uansett alt, etter jeg var ferdig kjente jeg på en glede.

På at alt gikk riktig vei. Sjøl om jeg midtveis i legget skifta tolkninga til det motsatte.

Så hva korta fortalte meg greier jeg ikke… eller kanskje vil jeg ikke tolke, tenkte jeg først.

Og så tenkte jeg, det viktigste er at jeg tenker at dette er bra.

Bare enkelt, det er BRA!

 

Det som var interessant var at jeg la Hesteskoen om kjærlighet noen uker etter dette legget. Av 78 kort som jeg blanda godt var fire av syv kort det samme som her.

Det var litt vilt….

 

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Jeg har blitt “spådd” ved hjelp av tarotkort et par ganger. Synes det er spennende og interessant. Kanskje er det enda viktigere å tolke ut fra seg selv, slik du gjør. 🙂

      1. Jeg har blitt spådd en gang av andre og da var jeg så uenig i det som ble sagt at det hoppet ned fra veggen noe jeg hadde laget, helt sant :). Rart disse korta som kom opp, dem stemte ut fra tolkningen jeg fant i boken…men tror det skapte en del spørsmål i hodet mitt.

        1. Oi, rar opplevelse med det som hoppet ned fra veggen… Tolkninger kan i alle fall føre til undring og tankevirksomhet, som også kan gi svar.😊

    2. Jeg flere forskjellige tarot-stokker, men det er en stund siden jeg har lagt dem. Pleide å gjøre det hver morgen før jeg dro på jobb, men så bare bortfalt det. Fungerer det, vel det gir en guidline som man kan velge å følge i alle fall 😉 Nå blir jeg fristet til å hente de opp av skrinet med det rare i igjen. Håper du har hatt en fin onsdag, klems 🤗

      1. Så artig at du har flere tarotkort. La du så ofte, da fikk du sikkert dreisen på det. Ja, du må ta dem fram. Kanskje du kan presentere stokkene dine… Takk, dagen var fin og det håper jeg din også har vært <3

    3. Jeg ble spådd før og fikk fortalt at skal bli gift med en mann bor langt unna. Vel jeg ble jo gift med en nordmann:)
      Men nå vil jeg helst ikke vite fremtiden slik at jeg ikke gruer meg hvis det er fæle ting som skulke skje. Lykke til med deg:)

    4. Har aldri blitt spådd, og tror jeg står over det. 😉
      Du har opplevd forskjellige ting som kan fortelle deg noe, og det er jo bare å finne ut av hva 🙂
      Nyt dagen! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg