Spikkjesild og galla

 

 

 

 

Jeg starta dagen min slik som vanlig, etter de vanlige strekkøvelser griper jeg tak i telefonen for å sette på den.

 

 

 

 

 

Den var svart og direkte livløs.

Jeg prøvde mange ganger uten å lykkes. Nesten som jeg vurderte munn mot munn metoden, men til slutt skjønte jeg at det jeg prøvde på ikke ville gi resultat.

Ladeledninga hadde rett og slett takka for laget.

Så etter klesvask og koking av noen egg, satte jeg meg i bilen for å kjøre mot sentrum.

For sikkerhetsskyld kjøpte jeg to ledninger, en på en meter og en på tre, for slikt har jeg ikke så lyst til å oppleve mer.

Mobilen har blitt en så viktig del av oss, tror nesten den kommer like etter hjerte og lunger…

 

Jeg hadde avtalt med mor at jeg skulle komme dit og spise middag.

Fikk handla garn også, mor har et handarbeid som ble liggende og hun må hjelpes i gang med.

Men før det er vaskefiller en grei syssel, så fikk kjøpt noen nøster.

 

Kjøpte også noen flere farger til meg, jeg er ferdig med vaskefillene til yngste, men midterste må også få og da må sønnen også.

Her må en være mest mulig rettferdig.

 

Deler musikk eldstemann la ut nettopp. 

 

 

Så mor og jeg har strikka i kveld, sett en film som langt fra var det beste jeg har sett, litt som å koke suppe på en spiker.

 

Og angående koking, jeg satte på poteter og kålrabi til kok.

Som kjent blir det damp underveis under et oppkok.

Siden sist jeg brukte komfyren har det kommet komfyrvakt.

Når dampen steig peip vakta, og så slo komfyren seg av.

 

Akkurat da syns jeg tilværelsen var uutholdelig. Vurderte om jeg måtte ringe hjemmesykepleien fordi jeg ikke klarte å få kokt potet.

 

Men så kom ovnen plutselig i gang igjen. Da la jeg rødbeter, egg og rå løk på et fat, sammen med spikkjesild, altså spekesild.

 

Etter hvert ble mandelpotetene kokt ferdig og jeg fikk laga kålrabistuing.

 

Mor syntes det smakte, jeg fikk ikke smaksløkene i gang. Etterpå, etter vi hadde spist ba jeg om maten kunne stå framme for så å rydde senere.

Og så satte jeg meg i en stol-.

Da jeg våkna en god stund etter var alle himmelens sluser åpne, og det sto et kaldt gufs fra vinduet. Og jeg tenkte på alt folket, som kom i bobiler og busser og sikkert biler…

 

Denne helga går en dansegalla av stabelen, for første gang i historien her i kommunen. Gluntan og Ole Ivars skulle sukre tilværelsen med seig, gammel pop. Så mens jeg satt sammen med min gamle mor, er vel ganske voksen sjøl også, vil jeg tro dansebeina fikk til takta i idrettsbygget.

Håper mange kom og sjøl er jeg veldig glad for at jeg ikke var der.

Jeg skjønner ikke, men jeg tror jeg får utslett, vondt i hodet og så blir jeg sur av slik musikk.

 

 

Det var stille og rolig på veiene da jeg kjørte hjem, mor syntes jeg kunne ha overnatta. Men jeg må ha søndagen hjemme.

Det er såpass utfordrende med slimposen.

 

Nå er natta tatt over kvelden, ute regner det og jeg er temmelig trøtt igjen.

Så da er det bare å gi seg i lyden av av alt regnet som plasker ned.

 

 

Liker du danseband?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Hei på deg 🙂 Du skriver herlig levende 🙂
      Jeg liker dansebandmusikk når det passer seg slik – og har vært glad i å danse sving og slikt… men senere år har det dabbet av…
      Du har å stå i med – det er helt sikkert. Håper du får en fin søndag hjemme i egen stue 🙂 klem

      1. Takk, så fin en kommentar. Artig å danse :). Dagene blir bedre, akkurat nå er dagane full av slikt en gjerne ikke vil ha :). Klem

    2. Jeg har aldri brukt en komfyr med vakt, men hører at det noen ganger kan være en utfordring. Spekesild er nok ikke noe jeg spiser, og lørdagsmiddagen ble ostegrill pølser med potetmos. Danseband er vel ikke favoritt musikken min, men jeg slår ikke av radioen om de kommer på. Det kan også hende at rockefoten blir gjort om til dansefoten, hihi. Ønsker deg en fin søndag, klem 🥰

      1. Jeg måtte montere inn komfyrvakt da jeg bygde om kjøkkenet for åtte år siden – men jeg tror jeg avliva hele vakta til slutt :D. Ønsker deg en nydelig tirsdag <3

    3. Godt at det ble mat til slutt. Komfyrvakter kan være litt både og.
      Danseband er ikke min favorittmusikk, men noen sanger er greie nok å høre på.
      Nyt søndagskvelden!🤩

      1. Den til mor forsto jeg ingen ting av…dvs. virka det som jeg måtte skynde meg å sette av varmen når den begynte å murre. Jeg har prøvd og hørt på danseband, feks. på radioen – jeg blir sur, så ikke musikken for meg :D. Men heldigvis er det mye fin musikk, og så viktig det er. <3

    4. For et styr med komfyrvakt da. Men det ordnet seg det der. Jeg liker å høre på litt danseband i mellom, men går aldri på sånne dansegallaer. Nyt en ny uke. Klemsilem 🙂

      1. Ja, den komfyrvakta var utfordrende, men til slutt ble det mat :D. Har faktisk vurdert å oppleve dansegalla, men det er sant at jeg får vondt i hodet av musikken. Men denne gangen var det umulig uansett. Prøver å nyte…og håper du greier det. Viktig å føle det gode dager. Kos deg meg tirsdagen :). Klem

    5. Jeg liker dansebandmusikk. Får alltid lyst til å svinge meg, men danse kan jeg ikke, og mannen vil ikke..hehe.
      Komfyrvakt har jeg ikke vært borti, men jeg har utløst alarm på sykehjemmet når jeg steamet toalett, så brannvesenet kom i full mundur 😀 Ikke så artig da, men kan le av det nå 😉

      1. Du skulle vært på dans den helga du da :). Det hadde vært mange folk der. Du må få med deg mannen din på det, kanskje han også vil like det likevel.
        Uff, he, he, det var litt av en opplevelse, få besøk av brannvesenet av å gjøre toalettene rene :D. Skjønner det ikke kunne være artig da det skjedde. Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg