Tid

 

 

 

Tida, dere vet denne tida, plutselig skjønner jeg det – den er bare veldig kort. Veldig, veldig kort. Og mens jeg skriver det blir den kortere.

 

 

 

Det første jeg tenkte i dag var:

– jeg må planlegge.

 

Det er lørdag og jeg har fri, slik det er når en er vendt tilbake til vanlig liv. Andre uka over med jobb og det går greit. Sjøl om det også er problematisk.

Tida er et problem.

Ble for kort uke denne uka.

Greier ikke alt.

Rekker det ikke.

I går var det en begravelse jeg tenkte jeg skulle gå i, men måtte la den passere fordi jeg måtte jobbe.

Onsdag forsvant mye av arbeidsdagen på grunn av veden som kom til mor.

Og så har jeg ført inn disse to aktivitetene i uka, aktiviteter som kjennes.

Muskler som har vært i dvale.

Men det går seg til.

Nå er jeg stiv.

Til uka rekker jeg den ene før- og den andre etter en samling.

For jeg VIL-.

Vil få tilbake noe jeg hadde en gang. 

 

 

Det er ny artikkelskriving på gang og jeg er gira. Var på biblioteket og lånte bøker i går. Har et halvt år på meg og vil ikke legge det opp som sist.

Den historien er mellom permer nå, sammen med mange andre.

Jeg kan ta en presentasjon siden.

Gruer meg til å lese det jeg sjøl skrev.

 

 

I dag er det lutefiskmiddag hos lillesøster.

Skal hente mor først.

Før det tenker jeg å rekke…

Gikk nettopp gjennom noen oppskrifter og skjønner jeg ikke har så mye tid. Så må kjøre i gang noen ting i dag.

Kanskje jeg skal bake lefser i morgen.

Vasking står også på programmet.

 

 

Så planlegging er koden her.

 

 

Og oversikt.

Tror jeg må vite når folk kommer også…

Hjem til jul.

Denne låta kom ut da jeg sjøl dreiv å reiste hjem til jul. Husker den ble spilt på radioen og jeg bodde i på en hybel i Trondheim, det var natt og jeg pakka inn julegaver. Det var snart jul. Eller kanskje var det en annen sang, en annen gang. Ser denne er utgitt i 1986, da bodde jeg i Oslo. Men reiste hjem da også.

 

 

Mellomste foreslo arbeidslag i jule, at vi fordeler hvem som tar ansvar for mat.

Det syns jeg var lurt.

Men det praktiske rundt det må tenkes igjennom.

Så det er dette med tid.

 

TID.

 

Men det er ikke nytt og alle kjenner til dette.

Og for meg er det ikke verre enn at jeg syns det er artig.

Som en spennende lek.

 

Og nå må jeg til.

 

Ønsker alle dere nydelige, en maken dag.

 

Like nydelig som du er.

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Tid går, men tid KOMMER også! 🙂 Fin julesang, dette. 😉
      Fin og ryddig håndskrift på notatene dine 😉 Kos deg med lutefiskmiddag! Her blir det pinnekjøtt i kveld. Samboeren kokker.

      1. Helt sant, mer positivt å tenke at tiden kommer 🙂
        Takk, det var nok fra en bok jeg lagde til andre formål som jeg brukte som illustrasjon. Du er heldig som har en egen kokk. Lutefiskmiddagen smakte fortreffelig <3

        1. Jeg fikk smake lutefisk for første (og siste!) gang da jeg var med familien til ei venninne på ungdomsskolen. Har ikke fristet til gjentakelse! Hihi 😀

    2. Du burde bestemme deg for å gjøre litt mindre. For å kunne kose deg litt mer. Ikke bake så mye, kjøp i stedet. Hvis man MÅ ha så mange kaker. Jeg kjøper havreflarn, en boks, ikke noe mer julekaker. Skjønner det blir litt annerledes hvis man har barn, og forventninger og sånn. Men de hadde nok skjønt det hvis du hadde hoppet over et år 🙂

      1. Jeg vil liksom bare gjøre mer, enn mindre. Må ikke ha så mye kaker, de skal spises opp i jula, men kommer nok ikke til å kjøpe – unngår helst ferdigmat ellers også. Vi har faktisk snakket om å feire anna hver jul, for vi syns alle det kan bli for mye styr. Vi vil bare ha det koselig sammen <3, likevel går vi for en enklere variant i år 🙂

    3. Ja den TIDEN. Jeg liker og å planlegge, men her hos meg gjelder bare å få unna må-ting, for TIDEN er ikke mulig å planlegge så mye nå om dagene. P.s er godt når andre kommer med forslag på arbeidslag i julen, det var lurt!

    4. Takk, god søndag til deg også.

      Her tar vi det veldig med ro, ingen baking, ingen vasking annet enn nødvendig. Kjenner at i år, blir det rolig både før jul og i jula på gjøremål. 😉

      Kos deg oppi alt da. God klem <3

      1. Takk, det er litt mye om dagen – rekker verken skrive, svare, lese eller kommentere. I dag tar jeg meg litt tid. Høres godt å kunne ta det med ro, men dette var forrige helg – så kanskje du er dratt sørover… Skal få lest i løpet av helga nå. Klem <3

    5. Lurt med litt planlegging ! Rolig førjulstid her.. men må begynne å få handla inn litt mat ellers kan det bli stress om jeg ikke finner ribbe til jul sånn i siste lita.. 🙂 Mye julestemning i den sangen.. :)Et par år siden jeg spiste lutefisk nå..men liker det godt 🙂 Klem og fin førjulstid til deg og dine <3

      1. Ja, uansett ønsker en å gjøre noe…handling er en veldig krevende øvelse, syns jeg 🙂
        Sangen var tidligere-, plutselig er det lenge siden – men evig da den varte, å reise hjem til jul. Sangen var noe en gjorde. Nå kommer de andre hjem, jeg er rykket fram i køen.
        Tusen takk annebe, takk det samme til deg. Klem <3

    6. Ja, tiden går så alt for fort i advent i hvert fall. Men det går fort mot vår også, får de som gleder seg til det. jeg forsøker å nyte en og en dag og det er godt. Ha en fin kveld, Klemsiklem.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg