Fredag+kveld=ikke verst

 

 

Fredag er godt uansett, sjøl om ferieuka går mot en ende. En ferie uten de store sprella.

 

 

 

Det er ikke sprell jeg har behov for.

Jeg har behov for ro.

Og atter ro.

 

Forrige helg tok såpass på, slik var det behov for å komme seg.

 

Mor måtte jeg besøke, så det har blitt to overnattinger hos henne i løpet av denne uka.

Mandagen skulle jeg bare ta et kort besøk, men plutselig ble klokka for mange.

Senga mi står oppredd og tannbørste har jeg liggende, derfor er det ei grei sak.

 

Oppdaga at jeg hadde glemt av laderen min hjemme hos henne, så det neste døgnet var jeg lite på mobil.

Fikk gjort en del vasking av klær og rydding.

 

Torsdag skulle jeg til lege og hadde spurt mor om hun ville bli med på tur inn på Kyrksæterøra etterpå. Det er balldag på et spisested, det er så godt. Men fordi jeg har jobb torsdags ettermiddager, er det vanskelig å få til vanligvis.

 

Dro så innover til mor på onsdagskvelden, fikk lada telefonen.

Jeg bruker mobilen til vekkerklokke, så måtte få tak i den for ikke å komme for sent til legetimen.

 

Grunnen til legetimen var at jeg tenkte jeg måtte ta en sjekk.

 

Legen tok blodtrykket, det var innenfor.

Så tok han en titt på foten.

Sa han at han mente det var urinsyregikt som var skyld i problemet.

 

Jeg dro heim og tenkte at det tror ikke jeg.

 

Men i dag fikk jeg beskjed om at blodprøvene viste akkurat det, og at jeg måtte google hva jeg ikke burde spise noe særlig av eller unngå.

Der sto det blant anna; reker, øl, sprit, brus, rødt kjøtt, innmat, fete og store måltid.

Nå er dette noe jeg ikke spiser, eller inntar lite av.

 

Men jeg er overvektig og beveger meg for lite.

 

I 2016 ble det også påvist.

Det skrev jeg om HER.

Jeg skrev om det da, og jeg skriver om det igjen; jeg må gjøre noe.

Men ærlig talt, jeg vet ikke hvordan.

 

Så svarte legen etterpå og sa det og at jeg sliter for mye med fatigue.

 

Etter besøket hos legen tok jeg med mor.

Fikk gjort flere ærender, spist potetball med duppe. 

 

Da jeg hadde jeg hadde kjørt mor hjem var kreftene tømt.

Satte meg i en stol før jeg kjørte hjem, for å drikke et glass vann.

Sovna gang på gang, før jeg endelig kom meg i bilen og kjørte hjem igjen.  

 

 

 

Dagen i dag har vært helt fantastisk.

Drikke kaffe i solveggen.

Tok meg en liten tur med fotoapparatet.

 

 

Har hengte opp klær ute, masse nydelig frisk luft blir samla i klærne.

 

 

Det er påskestemning.

 

 

Og man ser nesten våren i lufta.

 

 

I kveld ble det hjemmelaga pizza.

Dagen har vært fantastisk nydelig.

I morgen skal det være enda en slik dag, med sol og vår.

Og jeg tenker masse, på hvordan jeg skal leve et godt liv.

For det er så viktig.

 

Dagen i dag var det, et godt liv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Jeg er også så stresset og sliten om dagen at jeg ikke trenger store sprell når jeg har fri. Da trenger jeg bare ro. Det har vært mange fine dager i det siste. Ser ut som solfylt dag her i Oslo også, selv om de har spådd annerledes.

      1. Så godt. Håper hele helga var fin, man trenger det. Spesielt når man er sliten. Ønsker deg dager med energi som kryper oppover på barometeret.

    2. God morgen!
      Hvordan å leve et godt liv ja…. hvor er nøkkelen til det? 🙂
      Urinsyregikt er smertefullt 🙁 trasig.

      Håper du får ei rolig helg med mye ro og avslapping, kanskje i solveggen 🙂

      1. Helga har hittil vær helt super, ro og solvegg. Tror egentlig ikke det er gikt, så vondt vil jeg ikke si det var. Men noe er problem. Takk, håper helga di også er fin :).

    3. Uffda..urinsyregikt høres ikke godt ut.. Å vite hvordan man skal leve et godt liv, kan være veldig vanskelig, men bra at du fikk en god dag i går, da.. og håper du får ei riktig rolig og fin helg ❤

    4. Så godt du har fått deg en fin ferie. Men at du strever med helsa er ikke greit. Du må nok som jeg, ta nye tak for å få det bedre. Fryktelig vanskelig i førsten, men det går greit nå med meg. Nye vaner er vanskelige, og jeg må hele tiden si til meg selv at jeg vil være i farten. Da kan jeg ikke tillate meg alt jeg har lyst på. Skriv deg ei liste over hva du nå kan gjøre, og jobb på. Du fikser det, det er jeg sikker på! Får du medisiner, eller skal du bare ha diett nå? Jeg kjenner tre som har hatt urinsyregikt. De skulle i hvert fall aldri spise oksekjøtt. Rart med sånt, men godt med det som kan behandlet. Jeg heier på deg! Klemsiklem:)

      1. Tusen takk. Ja, her må jeg nok jobbe på. Har laga meg noen lister. Legen ba meg google og ta smertestillende, nå er det ikke smerter og ikke spiser jeg særlig av de matvarene som er oppgitt. Så får lage min egen strategi. Ser det kan være mange årsaker til for mye urinsyre i kroppen. Har sett en del videoer og får prøve å holde fokuset. Takk for orda dine, ja, må få til dette. Klem <3

    5. Deilig med våren som e i anmarsj <3 høres nydelig ut fredagen din.
      Sende dæ nå magisk her no 🎁 så du finn ut ka slags og kossen ting du treng å gjør for å få det slik du ønske.

    6. Godt at du har hatt ferie. Og bra legen fant ut hva det var. Urinsyregikt er smertefullt. 🙄
      Svigerfar snakker alltid om potetball på dette spisestedet, og han har vært mye der på torsdager 😉😀
      Forstår godt følelsen din av desperat behov for ro og atter ro. Vi har hatt det sånn noen år, og nå håper vi at vi skal leve det gode liv mye mer enn før 🥰 God søndag! Klem ❤

      1. Veldig godt med ferie. Det verste er at jeg trodde ikke helt på legen, det stemmer ikke helt. Men at det var for mye urinsyre i blodet er så klart riktig.
        Du må ta turen en torsdag og kjøpe deg ball, nydelig <3.
        Høres så godt ut det valget dere har gjort, slik at dere kan legge opp dagene etter dere sjøl.
        Ønsker deg en riktig fin søndag 🙂 <3.

        1. Tusen takk! Ja, vi føler vi har gjort veldig riktig. Og bare vi får landa litt nå, så blir ting så bra tror jeg. Nå er vi bare veldig slitne, og jeg har PEM om dagen, men det er ikke så rart. I dag er det søndag, og hviledag, og det trengs nå. Håper du også snart kan få en annen hverdag og mindre stress.
          Ja, det har god mat der. 🙂 Nyt dagen og sola! <3

    7. Når jeg først har ferie og fri kan det godt skje litt, men stort sett vil jeg ha ro og slappe av.
      I dag har vi hatt rene vårstemningen her i Oslo, og jeg har jaktet på litt liv i bedene å fant litt også 😉 Urinsyregift eller podagra som jeg kaller det, kan være ganske så smertefuldt. Håper det ikke blir så langvarig 🥰

      1. Er så herlig når en kan se etter liv i beda og sola stiger på himmelen sammen med temperaturen. Nå hadde jeg bare en uke ferie, men håper jeg kommer dit at jeg ønsker mer :). Ja, urinsyregikt er vondt, det jeg har opplevd er bare ubehagelig. Men må nok gjøre noen tiltak. Nyt søndagen. Klem <3.

      1. Ja, det har vært mange år med negativ helse, så vurderer. Det er bare at det er veldig sannsynlig at jeg må selge og flytte om jeg blir fullt uføretrygda. Så ser etter om jeg kan løse dette på andre måter for å få helsa på bedre veier.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg