Ny kategori

 

 

 

I dag vil jeg lag meg en ny kategori i innlegga mine. Den heter Helse. Og dette fører til et langt innlegg i dag.

 

 

 

 

Helse har man uansett, alltid.

Om den er god eller dårlig.

Vi har kanskje en tendens til å omtale den når den ikke er bra, men helsa er der uansett. Og den er så inngripende på dagene.

 

 

Helsa mi var fungerende grei til jeg passerte de først trettiåra. Men da skjedde mye som påvirka meg både fysisk og psykisk. Det som kosta mest var at jeg mista to for små mennesker og til slutt fikk et lite menneske på svært kort tid.

Psykisk var dette temmelig tøft.

Fysisk også, da jeg la på meg mange kilo gjennom denne perioden. Vekt jeg har greidd å ta av delvis, men som også har kommet tilbake.

Ellers har det nok betydning at jeg pressa meg sjøl mye i ungdommen, ikke minst med å ta lett på søvnen. Når noe skulle bli ferdig brukte jeg også natta.

 

 

Da barna var små syntes jeg det var rart at det var vondt når de klatra på meg under lek.

Jeg husker jeg gråt da jeg kjørte hjem fra et besøk hos legen, over en diagnose og over å bli trodd.

Diagnosen var fibromyalgi, jeg sa den opp etter noen år. Grunnen var at en kiropraktor sa sa at huden min ikke så ut som jeg hadde det. Jeg gikk mange år til behandling for rygg, fikk en prolaps i ungdommen som ble i flertall etter en trafikkulykke. 

 

 

Da jeg flytta hit for snart 15 år siden mistenkte jeg utbrenhet og psykiske reaksjoner etter mange utfordringer. Etter et par år oppsøkte jeg lege igjen fordi det var så mange vondter i kroppen.

 

 

Etter ti år ble jeg diagnostisert med polyartritt, betennelser i flere ledd, en uspesifisert revmatisme. Etter dette ble det en hel serie med forskjellige sprøyter, som kroppen ikke hadde direkte positive reaksjoner på. Verdiene ved blodprøver var ujevne. Øynene mine fikk reaksjon, der det ble operasjon i fjor høst. Nå er det jeg som peker på dette som en årsak-.

Levra fikk feil verdier, det er visst nok ganske vanlig blant befolkning uansett. Beinsubstansen mine ble skjørere av medisinbruk, det ble målt for høyt nivå av urinsyre og det siste var at jeg fikk Sjøgren, det blir kalt sekunder Sjøgren fordi det kommer av andre sykdommer.

Nå tror jeg dessverre at jeg nok er i ferd med å utvikle enda en greie.

 

 

Det som er kjedeligst med dette er problemene med energi. Jeg er så utmatta i perioder at jeg ikke virker.

Nå har jeg vært “flink” til å presse.

For jeg vil så enormt fungere.

Og jeg tror jeg kan fungere.

Men så er jobbesituasjonen min av en slik art at jeg må stå i en del ting, det som er positivt er at jeg kan bestemme mye av når jeg jobber, når det ikke er møter og andre avtaler.

 

Nå er denne lista mi ikke så særlig unik, jeg tror vi er mange som har en slik liste eller tilsvarende.

Kanskje spesielt damer. Vet ikke om det er forska på hvorfor damer hyppigere får denne type diagnostisering.

 

Det jeg vet for min egen del er at jeg bør greie å få opp aktiviteten min. Akkurat det er så vanskelig når startsmotorene ikke virker.

 

 

Jeg skal innrømme at jeg blir sliten av å skrive dette innlegget, føler meg nesten svimmel. Hovedgrunnen til at jeg skriver er for å skrive det ut, prosessen i det, samtidig som jeg vet noen kanskje leser som har en misjon i seg sjøl. Og ikke minst, greit å dele både med henhold til råd og tanker på tvers.

 

 

Men tilbake til fysisk aktivitet; for en tid siden laga jeg meg noen tabeller, blant anna denne:

 

Aktivitet og trening 2022

Dato Rotasjon med armer Kinesiske mageøvelser Tibetanske riter Sol-hilsen Thai Chi 8-tall Tur l skog Tur langs vei Runden om Øverbakk Bal-anse Styrke Puls Komment.
28.5 12 hv. arm 3×5

 

 

For det er mye jeg har lyst til. Det eneste som jeg har klart å få til etter denne tabellen ble “glemt”, er rotasjon av armene. Jeg har hatt mye problemer med skuldrer og armer, så i perioder har det vært vanskelig å få på seg klær.

Rotasjonen utføres i senga der jeg legger begge armene foran meg, tar den ene opp og tilbake mens jeg bruker pusten til å trekke inn når jeg åpner opp og puster ut når jeg lukker armene. Utføres med begge armene.

Dette har ført til mye mindre problemer i området rundt skuldrene. 

 

 

Det er også flere fysiske aktiviteter med Østens tankegang som jeg har tro på. Solhilsen har jeg holdt på med i flere år, men når skuldrene ikke fungerte måtte jeg slutte.

Tai Chi fasineres jeg av, de rolige bevegelsene og jeg fant en veldig fin opplæringsserie på YouTube. Men repitisjonene om og om igjen ble utfordrende, så dette er på pause.

 

 

Men så har jeg dette jeg skrev om i går, de Tibetanske ritene, de virker ut i fra omtale, veldig bra.

I dag her jeg gjennomført, det vil si starta, med dem. Bare tre repetisjoner på hver øvelse. Tror jeg skal holde meg til dette nå, gjennomføre øvelsene i en uke før jeg skriver mer om dette temaet.

Ikke det at jeg tror jeg vil kjenne noen effekt, mer det at jeg har gjort det hver dag er et mål.

 

 

Så etter et langt innlegg om en del historie, som faktisk ikke er det viktige – men en målsetting om å greie mer er essensen her.

Det ligger mye håp i det jeg skriver, håp om å takle bedre. Komme dit at vekta kan reduseres og ikke minst greie å være mer fysisk aktiv.

Plana er også å ta opp igjen tabellene mine, som jeg la fram i DETTE innlegget.

Men nå skal hovedfokuset være ritene.

Se om dette kan bli en vei til en høyere livskvalitet.

 

 

 

 

 

 

21 kommentarer
    1. Godt for deg å oppsummere litt rundt egen helse, tenker jeg. Noe kan man skjønne og forstå, andre ting er ikke like lett å “se”. Lykke til med de tibetanskee ritene! 🥰

      1. Greit å se nøkternt på helsa, men ikke så lett å akseptere følgene når den blir annerledes enn hva ønsket er. Syns det virker som du er flink til å ha godt fokus.
        Takk, gjennomført to dager nå…jippi :D.

        1. Mulig at jeg fremstiller det som at jeg aksepterer mer enn jeg egentlig gjør… Men prøver å ha positivt fokus, ja 🙂 To kan bli til tre… og mange flere… Lykke til! 🙂

    2. Det blir spennende å høre mer om dette. Jeg har mye av det samme. Lavt stoffskifte, fibromyalgi, Sjøgrens og utslag på bindevevssykdommer og revmatisme.😅
      Det er font at du deler dine erfaringer. De kan være til god hjelp for andre.🤗

      1. Da imponerer du meg enda mer, kapasiteten din virker så god gjennom det du forteller her.
        Av og til må vi dele, tenker jeg. Jeg får mange gode ideer av å lese hos andre. Nå er jeg fryktelig spent om ritene, men først må jeg greie å gjøre de hver dag. Klart det to dager nå :D. <3

    3. Veldig bra innlegg 🥰 og ja, helse har man uansett – men det ser ut til at mange glemmer det..
      De ritene i forrige innlegg har jeg lagra. Jeg praktiserer noen av dem, men akkurat den videoen / de sammensetningene har jeg ikke fått med meg, da jeg svært sjelden skriver søkeord på norsk og dermed får engelsktalende videoer.
      Positive tanker og energier sendes fra meg til deg, og lykke til ❤

      1. Takk for god kommentar.
        Holder du på med ritene, så spennende. Jeg ble begeistra for boka til Audun Myskja, har sansen når folk både har vanlig medisinsk utdannelse og er åpen mot mer alternative tenkemåter, har åpenhet og tenker utenfor “boksen”.
        Tusen takk, sender det samme tilbake til deg <3.

      1. Tusen takk nutta<3 mi, kanskje du bli me. Vurderer solhilsen ætte kvart, før æ starta…men må ta d roli i fantasiverda, kanskje… 😀

    4. Så bra skrevet om din helse, og hvordan du har, og har hatt det. ☺️
      Har jo forstått at du har mye plager, og ting å stri med, og jeg synes det er godt gjort at du klarer å gjøre så mye som du gjør.
      Ta vare på deg selv, for kroppen og god helse er så viktig. Og ikke press deg så ting blir værre. Fine bilder av deg 🥰God klem❤️

      1. Tusen takk for en fin kommentar. Prøver å lære meg å leve bedre, men vil gjerne få til mer og ikke minst greie å skape mer energi…men kanskje må jeg velge det motsatte av det jeg gjør i dag. Prøver bare litt til :). Klem <3

    5. Det er så lurt å skrive det hele ned. Da får man satt ord på mye og nye tanker kommer jammen til. Ja, du vet jo jeg strever med mitt. Om jeg ikke skrive alt på blogg, så skriver jeg det i min egen dagbok. Da kan jeg gå tilbake og se etterpå. Noen ganger blir jeg positivt overrasket over fremgang, og andre ganger blir jeg nesten sint på meg selv fordi jeg hopper av de kloke valgene. Jeg vet du klarer dette. Jeg har mine øvelser og jeg tar bare litt av gangen og øker etter hvert om det går. En dag av gangen. Min helse er forbedret siden jul, men ikke så mye som jeg trodde jeg skulle klare. Men jeg er glad for hvert lille fremskritt. Sett deg ikke for store mål, små skritt framover er også skritt i riktig retning. Klemsiklem:)

      1. Enig med deg, en behøver ikke skrive alt her, men syns det er fint det du har lagt ut. Og syns du har vært veldig flink, veldig god stayer evne. Men det er vel en dag av gangen en må ta, og jeg gjør som deg slik, tror jeg, ikke de store forandringene. Men ritene vil jeg få til “en dag av gangen”, så får jeg håpe det går – at jeg gjør det fram i tid også. Du klarer det, det vet jeg. Og jeg vil også klare det. Ikke så langt unna at jeg bare er å kassere :D. Klem <3

        1. Uff da, nei du skal ikke kasseres! Husk at du er verdifull og unik! Men uten å tenke litt på helsa, så går det visst ikke bedre akkurat. Ja, jeg tar små steg, og det klarer jeg. Blir det utskeielser, så fortsetter jeg bare neste dag. Det fungerer. Ikke gi deg jente, tenker jeg da. Et skritt av gangen! Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg