Over en kopp kaffe

 

 

 

Så er huset tomt, ute snør det stille. Inne er det nesten stille. Juletreet lyser forsiktig, for ennå er verken jula over eller et velbrukt år over.

 

 

 

 

Jeg kan skrive om så mye. Om at huset er tomt eller at jeg innvier en av julegavene. Eller et sammendrag over et år som holder på å rakner bort.

Jeg kan skrive et sammendrag av jula eller alle som har gått ut av livet, både de unge og de eldre.

Livet.

Og døden.

Men starter med noe lett.

 

Hva ønsker du deg, spurte yngste før jul.

 

Først kom jeg ikke på noe, men så kom jeg på presskanne. Liten også, sa jeg.

Før julekvelden får jeg høre om at hun hadde kjøpt en presskanne, men at beholderen var ødelagt.

Det er det som kan være problemet med presskanne, at beholderen blir ødelagt. Jeg har hatt mange presskanner.

Men så pakker jeg ut en liten presskanne, en akkurat-passe-presskanne for meg. Sammen med en «piper». En greie jeg kan koble på for eksempel nøklene mine.

Nå er jeg rimelig flink til å huske å legge nøklene på en fast plass, i en skuffe.

Men jeg mister andre ting.

Akkurat nå er to viktige ting borte. Kommer tilbake til det.

 

I dag testa jeg den lille kanna.

Her er den aller første gangen jeg slår kaffeen ut.

Og her står en nytrukken kopp med kaffe.

Det smakte godt med kaffe og «frokost» langt på dag.

For i dag ringte klokka…det vil si, den ringte ikke…jeg våkna før. Til tross for kort natt.

I gårkveld, tosammen, snakka yngste og jeg i skinnet av talglys og julemusikk; om slitenhet, forventninger og jula.

I dag var vi trøtte, da vi skulle ut på veien for å nå en buss. Vi skulle ut på de forskrekkelige veiene. Sannsynlige en av Norges dårligste veier på denne tida, veien fra fylkesgrensa og til Kyrksæterøra.

Var mange hjulspor utom veien, da jeg kjørte den igjen dag.

Men vi rakk både bussen og holdt oss på veien. De var heldigvis ikke så ille som sist jeg kjørte her.

I går kom svoger og søster kjørende, den verste strekninga fra Trondheim.

Før jul kom tanteungen og yngste, tanteungen har kamera i bilen og la ut klippet på TikTok. Klippet fått over hundretusen treff. Det var verste veien på hele strekninga fra Asker.

Så dette er litt av en strekning.

Da jeg kom hjem la jeg meg ned for å forlenge natta. Og jeg sov gladelig noen timer til.

 

Mens jeg skriver mørkner det, sjøl om dagen har lysna med en halv time allerede fra 22. desember.

 

Så var det temaet som handler om ting jeg skulle hatt «piping» på.

Her fra 13. desember og siste gangen jeg så brillene mine.

Og innlegget jeg skrev om den turen.

I dag er det omslaget til mobilen som burde hatt en «piper», nå har jeg leita, ringt flere steder uten positivt resultat. I omslaget har jeg mange kort.

 

Når jeg blir sliten nok greier jeg ikke følge med hva jeg gjør.

Jeg bruker å være snar til å ta mobilen av omslaget, akkurat fordi det er så mange kort. Dette legger jeg i samme skuff som nøklene plasseres i, men i dag lå det ikke der.

Litt desperasjon før jeg skulle kjøre yngste til bussen…hvor var det blitt av?

Har spora det tilbake til at jeg hadde putta det i lommen da jeg var på butikken i går.

Så yngste har rett, jeg bør ha «piping» på det meste, til og med meg sjøl inn i mellom.

 

Det blir nok godt med et nytt år.

Ny start på alt.

 

I kveld skal jeg slappe fullstendig av. Til tross for ting som kommer bort.

Det var enormt godt bare å sitte her, ikke skulle noe. Bare kose meg med bokstaver og setninger. Kaffekoppen er tom for lengst og ute er det helt mørkt.

 

Og kanskje, endelig, får jeg lese meg opp på det dere har bedrevet i jula…

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Takk for oppdatering. Fint å lese. Og rimelig stressende for deg i de situasjonene du beskriver, kan jeg tenke meg. Blir sliten av slikt. Vi burde vel hatt en «piper» på litt av hvert, kanskje….Riktig god kveld🙋🏼‍♀️

      1. Ja, «piper» på det meste. I morgen er må jeg til å bestille bankkort, sertifikat og jeg vet nesten ikke hva.
        Takk, fint nytt år til deg <3

    2. Herlig med en kopp kaffe når du har så mange tanker! Jeg smiler til deg her, for vi trenger visst pip begge to! Stadig noe som ikke er der det skal, og man får jo litt panikk da. Håper vi ikke snør ned i nyttårshelga? Det blir spennende å se hvor og om det kommer masse snø? Ha en fin kveld. Klemsiklem 🙂

      1. He, he, greit med om alt som kommer bort har pipa 🙂
        Redd for at omslaget er brøyta inn i en snøhaug.
        Takk og riktig godt nyttår til deg. Klem <3

    3. Kjedelig når ting forsvinner altså! Jeg er helt manisk på å legge ting på samme tid hele tida……….. ellers….. blir det bare tull! Håper du finner alt snart – litt mindre stress da! God klem til deg <3

      1. Veldig kjedelig, prøver å legge på de faste plassene – men så er det noe som skjer som skipler. Tror nok korta er borte, så må nok til å bestille det jeg husker var i mappa…veldig kjedelig.
        Takk, god klem tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg