Søndagtanker før det starter

 

 

 

 

Søndag med skyer som visker ut fjelltopper. Søndag før hverdagen starter. Søndag der ferien må sluttføres.

 

 

 

Jeg våkna med tak-tanker ned i hodet og fortsatte med å se katastrofevideoer fra Pakistan. Man kan si at i forhold til de videoene er taket mitt en bagatell.

 

Tidligere i uka satte jeg meg opp en liste for hva jeg skulle få unna meg, jeg er ikke gjennom halvparten en gang.

Så noe mer på lista håper jeg å få kryssa ut.

For dagen i dag skal jeg klarere høsten, legge til rette for morgendagen, kreve av meg sjøl igjen.

 

Jeg vet ikke jeg, hvor jeg er i landskapet.

Tror bare jeg har tømt hodet og alt, helt.

Sluppet tømmene…

Egentlig har jeg ikke så lyst til å ta dem opp igjen.

Men det blir lite etter ingenting.

Mennesker fungerer nok best innen rammer, sjøl om de ikke ønskes. Jeg har aldri vært så glad i rammene, likevel har jeg nok laget de, ubevisst.

 

 

Ute regner det.

Jeg satte på Nitimen, men den ble for kjaset.

Fant meg en spilleliste jeg har fått oversendt fra en av døtrene. Hun har hatt over 11tusen treff på TikTok det siste døgnet, langt mindre på samme snutten på Instagram.

Barna lever sine liv, jeg henger med i periferien.

Sjøl lever jeg nesten ikke mitt liv, jeg jobber, hjelper mor og ramler sammen i ferien.

 

Men noe har da ferien min inneholdt.

Det var fantastisk å være på konsert.

Det var veldig hyggelig å møte Heidisverden.

Jeg hadde en uke jeg måtte bearbeide en helg.

Jeg fikk også bada til slutt.

Fikk plukka opp igjen livsstilsendringen jeg starta med i mars, men som jeg falt ut av av en eller annen grunn.

De Tibetanske ritene gjør jeg daglig, det var bare den uka jeg måtte bearbeide, det ble dårligere med utførelsen.

Fikk satt meg ned et par ganger å tegna.

 

Matmessig er målsetninga å helt unngå bearbeida mat, nå er det nokså vanskelig å leve på kun mat som ikke er prosessert.

Jeg kjøper melkeprodukt, buljong og maislefser blant anna.

Jeg maler så klart ikke kornet, men tror mel har lite tilsetting og prøver så fremt det er mulig å handle økologisk.

Har en målsetning om å preppe mat, for eksempel hver søndag, for kommende uke.

 

 

 

For jeg prøver.

Her inne falt jeg delvis ut.

Tror bare jeg ble lei av å skrive ned tankene mine.

Ble også lei av å høre om andre sine, det var for fullt i mitt eget hode.

 

 

Nå står jeg her, det vil si at egentlig sitter jeg i en stol…et forsøk på å være morsom…foran denne høsten.

Jeg har ikke de store planene, bare ivareta meg sjøl.

På best mulig vis.

Og så leve i den tida som heter “Nå”.

 

 

Har du planer for høsten som står foran oss?

 

 

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Ferien er teknisk sett over for meg i det jeg legger meg i kveld, men så jobber jeg jo ikke på mandager. I tillegg har jeg bedt meg fri på tirsdag, for jeg har time hos Oslo Politikammer for å ordne med ID kort. Sammen med Bestisen er det allerede satt opp mange spennende ting i kalenderen. Konserter, musical, strikkekino (allerede i morgen), og så skal jeg treffe jentene jeg gikk 9 år på skole sammen med i slutten av uka. Om jeg er klar for det jeg plikter de neste månedene, se det er en helt annen historie… Håper du får en fin søndag innen hverdagen starter, klem 🤗

      1. Så mange koselige ting du har foran deg sammen med Bestisen :). Og så spennende det blir å møte de du delte skoleårene sammen med. Søndagen min gikk omtrentlig i en ørke, men nå er det mandag :). Fin uke til deg <3

    2. Fantastisk skrevet! Ja, jeg synes ferien din har inneholdt mer enn noe…
      Ja, de barna lever sitt eget liv…, og jeg synes det er kjekt å henge med, men det blir på mine premisser…, mest hvertfall
      Så håper jeg du får leve mer ditt eget liv i høsten som kommer og ta vare på deg selv .
      Skriv gjerne mer på matfronten om det du gjør…

      1. Tusen takk <3.
        Ja, får håpe jeg får mer av den riktige energien utøver høsten. Kan sette opp som mål et innlegg om matplaner, men jeg må se hvordan jeg får det til videre framover først :).

    3. Synes du har gjort ganske mye i ferien din, men som oss lite på reise 😉
      Veldig koselig at du linket til meg igjen 🥰
      Skjønner at det kan være litt tungt å starte på igjen. Du hadde nok trengt det dobbelte med ferie ☺️
      Vi har ikke sånn mange planer for høsten, annet enn det vanlige. Pusse opp ferdig, fiske, lage hus til søppelkasser, og en bytur i september. Håper å få til en tur til Halden, men får se hvordan det blir.
      Nyt resten av søndagen. 🙂❤️

      1. Ja, nei reising orka jeg lite av. Dobbelt ferie har jeg absolutt hatt kapasitet til :D, har faktisk to uker igjen.
        Dere har en del planer til høsten…fisking har jeg også en plan om :).
        Takk, søndagen gikk over den også. Fin mandag til deg <3

    4. Jeg har INGEN planer, som er ganske vanlig for meg å være. Ikke store mål eller planer. Eller noen turer regner jeg med det blir. Men ellers lite planer. Tar en dag eller en uke av gangen 🙂

    5. Høres lurt ut at du skal ta vare på DEG utover høsten – det er viktig! Jeg skal også det – men jeg har mange andre planer også…! Noen bobilturer selvfølgelig, og så blir jeg jo snart farmor….. kjøkkenet skal pusses opp….! Gleder meg til alt sammen <3

      1. Viktig å ta vare på seg sjøl, men ikke så lett. Og så morsomt at du blir farmor, blir sikkert en ny tidsrekning <3. Så du får visst nok nok å drive på med utover høsten. Klem<3

    6. Det er nok lurt å planlegge høsten og sette av tid til ting du har lyst til og det du ikke fikk tid til i ferien.🤗
      Planen min er å få gjort noe med forfallet av huset. Både ute og inne, men uten å arbeide natt og dag.😅
      Nyt siste feriekvelden!🤩

      1. Får håpe startsmotoren min virker bedre :). Du har et hus som må oppjusteres du også ja. Men det blir roligere ellers utover altså, det er nok godt. Takk, og fin mandag til deg.

    7. God morgen
      Ja dette med å leve i nuet… NÅ! Rekke alt… eller ingenting…. tankene som flyr hit og dit og lager kaos og lite eller mye…
      Sortere… legge til side og legge bort… slappe av.. SLAPPE AV! Når noen trenger en hele tiden… må og vil hjelpe… være til stede…
      Det er mye for en sjel… men så klarer man det <3

      Lag deg en god mandag og gode uker <3 Høsten kommer om vi er klar eller ikke. Ta vare på deg selv noen sekunder – du er viktig <3 klem

      1. Det er så viktig dette å greie å slappe av nok, slappe av riktig. Og ja, man klarer vel ofte mer enn en tror <3.
        Tusen takk, fine ord, 'take care' sjøl. Vi er det, alle, viktige. Nydelig uke til deg. Klem <3

    8. jeg håper du greier å leve i nuet gjennom vinteren for det trenger du ,noe fikk du oppleve gjennom ferien du får ta vare på dei minnenen ,høsten ja ,den føles på kroppen i dag med sine 7+ da jeg stod opp :=) men jeg skal ut i hagen når sola står opp bak fjella og plukke ripsbæra,håpet er å plukke alt inn i dag ,så damper jeg saft ,en dag skal jeg og yngsa mi på fjellet og plukke tyttebær ,det gleder jeg meg til ellers blir det mer fart på strikkepinnane ,skal strikke litt flere julegaver tenke eg iallefall :=)

      1. Det er alltid ‘nåtiden’ vi har :D.
        Syv grader hos deg, da er det ikke varmt lengre. Skal du både plukke rips og tyttebær, sier som ofte før “jøss”, du er fink. Artig å lese planleggingene dine, julegaver ja…kanskje lurt å tenke på det allerede nå :).

    9. Jeg håper det går greit for deg å begynne på jobb igjen, men det er ikke enkelt når en føler at kreftene ikke strekker til.
      Jeg vet at jeg har en bok med de Tibetanske ritene liggende, en eller annen plass. Tror aldri at det er noe jeg har utført. Kanskje jeg burde lete den fram?
      Håper høsten din blir fin 🙂

      1. Grudde meg til dagen i dag, men den gikk heldigvis bedre enn fryktet.
        Vettu, det syns jeg du skal, jeg her i hvert fall tro på de Tibetanske ritene, føler jeg merker forskjell…om ikke annet får noen muskler bli styrka.
        Tusen takk og takk det samme, fin høst til deg også :).

    10. Det er fint å “høre” tankene dine og jeg synes det høres ut som du “gjør” mye. Kanskje mer enn du tror, men det ser du sikkert når du oppsummerer for deg selv. Å ivareta deg selv synes jeg høres ut som et supert mål. Godt å være fornøyd med seg selv da, og det jobber du i alle fall med! 😉
      Jeg har ikke så mange vidløftige planer fremover. Skal også ivareta meg selv, så godt som mulig, men det er vanskelig å ikke stille krav til seg selv. Akkurat nå jobber jeg litt med å stille krav til noen andre, som sikkert ikke blir så glad for det.

      1. Artig sagt…”høre” tankene :). Noe får en så klart gjort, men listen er lang på det ugjorte for min sin del.
        He, he, det er ikke like populært å stille krav til andre :). Dette med å ivareta seg sjøl er viktig for videre utvikling, tror jeg. For vi vil vel videre, forstå mer, klare bedre osv. Klem<3

        1. Klart vi skal videre i livet! Det er ikke alltid det går som planlagt, for det dukker opp overraskelser og hindringer… Eh, utfordringer! Men det fører til utvikling og læring, på godt og vondt. Den dagen vi er utlærte, er vi ikke lenger. Returklem 🤗

          1. Så enig…videre, lære og forstå litt og litt mer, og forstå alt en ennå er det mye en ikke forstår. Skjønne at utfordringer kanskje kan være en gave, men den er litt tung og noen ganger umulig. <3

            1. Ja! Jeg har også noen utfordringer i disse dager, som er tunge, og kan virke uoverkommelige. Men jeg må gjennom det, og jeg vet at jeg kommer styrket ut av de. God klem til deg, akkurat i dag! ❤

                1. Tror det vil ta litt tid, og kreve en del mentalt, men er forhåpentligvis i mål med alt før vinteren… Takk for den gode klemmen ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg